درمان شکستگی پاشنه پا در شیراز

شکستگی پاشنه پا معمولاً طی حوادثی مانند تصادف اتومبیل یا سقوط از نردبان اتفاق می‌افتد و نتایج دردناک و بالقوه ناتوان کننده‌ای دارد. این شکستگی می‌تواند باعث پهن و کوتاه شدن پاشنه شود و اگر به غضروف مفصل ناحیه آسیب برساند، باعث عوارض طولانی مدتی مانند درد مزمن، آرتروز و محدودیت حرکات می‌شود.

درمان غالبا شامل جراحی است و به منظور بازسازی آناتومی طبیعی پاشنه، بازیابی تحرک، و بازگشت بیمار به فعالیت‌های طبیعی صورت می‌گبرد.

درمان شکستگی پاشنه پا در شیراز در کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر فرید شهریور انجام می‌شود. دکتر شهریور دارای بورد تخصصی ارتوپدی و عضو هیئت علمی درمانی دانشگاه شیراز بوده، سوابق درخشانی در درمان انواع شکستگیها، از جمله شکستگی استخوان پاشنه پا، و جراحیهای ارتوپدی از جمله تعویض مفصل لگن شیراز دارد.

اگر در جستجوی جراح ارتوپدی مجرب و واجد صلاحیت‌های علمی و عملی هستید، می‌توانید نسبت به رزرو نوبت ویزیت دکتر شهریور به صورت آنلاین اقدام کنید.

• درمان شکستگی پاشنه پا در شیراز

آناتومی مرتبط با شکستگی پاشنه پا

استخوان چهار وجهی پاشنه، یا کالکانئوس (calcaneus)، بزرگترین استخوان تارسال (هفت استخوان تشکیل دهنده عقب و میان پا) بوده، در زیر استخوانهای  درشت نی،  فیبولا، و  تالوس قرار دارد.

استخوانهای پاشنه و تالوس با هم مفصل ساب تالار را می‌سازند که حرکات جانبی پشت پا را میسر نموده، اهمیت ویژه‌ای در حفظ تعادل در سطوح ناهموار دارد. پاشنه پا از خارج پوسته‌ای نازک و سخت دارد و از داخل نرم و اسفنجی است.

وقتی پوسته خارجی می‌شکند، استخوان تمایل به کلاپس شدن پیدا کرده، قطعه قطعه می‌شود. به همین دلیل، آسیبهای ناشی از شکستگی پاشنه پا شدید هستند.

آناتومی مرتبط با شکستگی پاشنه پا

انواع شکستگی پاشنه پا

شکستگی داخل مفصلی

75% شکستگیهای پاشنه داخل مفصلی، و ناشی از تحمیل بار زیاد و پر انرژی به استخوان هستند. در اینجا تالوس به عنوان گوه عمل کرده، با فشردن پاشنه باعث شکستگی آن می‌شود. این شکستگی شدید بوده، شامل آسیب به غضروف نیز می‌شود و پیش آگهی ضعیفی دارد.

شکستگی خارج مفصلی

25٪ شکستگیهای پاشنه را تشکیل داده، مفصل را درگیر نمی‌کنند. این شکستگیها معمولا شامل شکستگیهای ناشی از آسیب ضربه (تروما)، و ابولسیون (avulsion injuries) هستند، که در آن یک تکه استخوان توسط فشار ایجاد شده از تاندون آشیل یا یک رباط از استخوان پاشنه خارج می‌شود.

شکستگیهای پاشنه پا

شدت شکستگی پاشنه پا

شدت شکستگی می‌تواند از ترک خوردگی تا خرد شدن استخوان متفاوت باشد. عوامل موثر در شدت شکستگی عبارتند از:

• تعداد شکستگیها و اندازه قطعات شکسته
  • مقدار جابجایی قطعات استخوان
  • صدمه به سطوح غضروفی در مفصل ساب تالار
  • آسیب به بافتهای نرم اطراف، مانند عضله، تاندون‌ها و پوست

شکستگی باز

اگر هنگام شکستگی قطعات استخوان از پوست بیرون بزنند یا زخمی به داخل استخوان نفوذ کند، شکستگی را “باز” ​​می‌نامند. شکستگی باز اغلب آسیب بیشتری به بافتهای نرم وارد کرده، مدت ترمیم آن طولانی‌تر، و احتمال عفونت در آن بیشتر است.

علت شکستگی پاشنه پا

شکستگی تروماتیک

غالبا ناشی از حوادث آسیب زا از قبیل سقوط از ارتفاع، تصادف اتومبیل، پیچ ​​خوردگی مچ پا، و پرش به روی سطوح سخت است.

شکستگی استرسی

کمتر رخ می‌دهد و در اثر وارد آمدن استرس‌های مکرر روی استخوان پاشنه، یا استفاده بیش از حد از آن ایجاد می‌شود.

علائم شکستگی پاشنه پا

بسته به نوع شکستگی پاشنه پا، علائم آن مختلف است:

علائم شکستگی تروماتیک:

• درد ناگهانی در پاشنه پا