هر آنچه باید در مورد عمل رباط صلیبی زانو بدانیم!

رباط صلیبی زانو

وظیفه رباط در بدن انسان متصل کردن دو استخوان به یکدیگر است. یکی از مهمترین رباط های بدن ما نیز رباط صلیبی است که علاقه مندان به ورزش به خوبی با مصدومیت های ناشی از پارگی آن آشنایی دارند. رباط صلیبی مسئولیت متصل کردن استخوان ران به ساق پا را به عهده دارد. این رباط به طور معمول به دلیل تغییر جهت ناگهانی حرکت، توقف های ناگهانی و حوادثی از این دست ممکن است دچار آسیب شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما دوستان گرامی را بیشتر با نکاتی که در مورد عمل رباط صلیبی زانو باید بدانید آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

  • جراح استخوان، مفاصل و شکستگی ها
  • جراحی تعویض مفصل، و آسیب های ورزشی
  • جراحی آرتروسکوپی
  • ارتوکین تراپی
  • تعویض مفصل لگن
  • تزریق ژل
  • تزریق کورتون

جهت دریافت نوبت و مشاوره با شماره 09033339669 تماس بگیرید.

ما بهترین خدمات را به بیمارانمان ارائه میکنیم

عمل رباط صلیبی زانو به چه صورت انجام میشود؟

در ابتدا بهتر است تا با نحوه انجام این عمل بیشتر آشنا شویم. رباط صلیبی برخلاف دیگر اعضای بدن پس از آسیب دیدن توانایی ترمیم خود را ندارد. به همین سبب نیز در صورتی که رباط صلیبی شما دچار پارگی شد، چاره ای جز عمل نخواهید داشت. در این صورت رباط صلیبی آسیب دیده را از درون زانوی شما برمیدارند و آن را با رباط جدیدی جایگزین میکنند.

بر اساس نظر کارشناسان وبسایت ما، شما به منظور عمل رباط صلیبی زانو دو راه پیش روی خود خواهید داشت. نخستین روش که به عنوان محبوب ترین و پیشرفته ترین روش به منظور انجام این عمل شناخته میشود، روش بسته یا آرتروسکوپی نام دارد. در این نوع از عمل زانوی بیمار باز نمیشود و عمل به صورت بسته انجام میشود. اما روش دیگری نیز وجود دارد که به آن عمل باز میگویند. در این روش پزشک زانوی بیمار را باز کرده و سپس رباط آسیب دیده بیمار را جایگزین میکند. این روش با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین به وجود آمدن روش هایی مانند آرتروسکوپی محبوبیت چندانی ندارد.

درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی

ریسک های عمل جراحی رباط صلیبی چیست؟

با وجودی که علم پزشکی امروزه پیشرفت بسیاری کرده است، هنوز هم در صورت درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی و یا با جراحی ممکن است عوارض جانبی در بیماران به وجود آید. نخستین عارضه جانبی لخته شدن خون میباشد. این مورد در تمامی عمل های جراحی مشترک بوده و با مصرف یک دوره آسپرین برطرف میشود.

از دیگر عوارض عمل های رباط صلیبی زانو میتوانیم به بروز عفونت در بافت هایی که جراحی شده اند اشاره کنیم. به طور کلی عفونت در اثر میکروب و آلودگی هایی که در بخش بیمارستان و اتاق عمل هستند در بیمار به وجود می‌آید. به طور معمول پزشکان به همین دلیل پیشنهاد میکنند تا قبل و بعد از انجام عمل، بیمار دارو های آنتی بیوتیک مصرف نماید.

انتقال بیماری از رباط اهدا شده میتواند یکی دیگر از عوارض عمل رباط صلیبی زانو باشد. این احتمال وجود دارد که رباط اهدا شده به شما دارای ویروس و یا میکروب باشد. به این صورت بیماری به بدن شما نیز انتقال خواهد یافت.

عمل رباط صلیبی زانو

خطرهای عمل ای سی ال

درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی در صورتی که به طور کامل انجام شود، باز هم میتواند مشکلاتی را در آینده برای فرد به وجود آورد. بر اساس نظر پزشکان ارتوپدی، افرادی که در سال های قبل تجربه پارگی زانو داشته اند، شانس بیشتری به منظور ابتلا به آرتروز زانو دارند. در بیماری آرتروز مفاصل بدن تخریب میشوند و سطح آن نیز زبر میشود. همچنین خطر ابتلا به بیماری آرتریت نیز این افراد را تهدید میکند.

مدت زمان ترمیم رباط صلیبی

شاید اما این سوال برای شما عزیزان به وجود آید که پس از انجام عمل رباط صلیبی زانو چه مدت زمانی طول میکشد تا زانو به طور کامل بهبود یابد؟ در پاسخ به این سوال باید خدمت شما عرض کنیم که مدت زمان ترمیم رباط صلیبی به میزان آسیب دیدگی رباط بستگی دارد. به طوری که اگر رباط زانوی شما به صورت کامل پاره شده باشد، دوره تقریبی بهبودی شما بین 6 الی 8 هفته میباشد. اما در صورتی که آسیب رباط شما چندان جدی نباشد، مدت زمان این دوره به 2 تا 3 هفته کاهش پیدا میکند.

مدت زمان ترمیم رباط صلیبی

برای ترمیم رباط زانو چه بخوریم؟

علاوه بر دارو، مواد غذایی نیز میتوانند کمک شایانی به بهبودی شرایط زانوی شما کنند. به طور کلی داروی طبیعی تمام بیماری هایی که برای انسان به وجود می‌آید در طبیعت وجود دارد. شما میتوانید تا با مصرف برخی مواد غذایی روند بهبودی خود را تسریع ببخشید. نخستین مکمل غذایی که پیشنهاد میشود حتما به منظور ترمیم سریع تر زانوی خود آن را مصرف کنید، موادی هستند که دارای ویتامین A میباشند. برخی از این مواد شامل هویج، کدو تنبل، سیب زمینی، جگر گاو و… میباشد.

ویتامین B کمپلکس از دیگر مواد غذایی است که میتواند در روند درمان به شما کمک کند. این ویتامین باعث بهبود سریع تر زخم شده و اجازه تولید مثل به سلول ها میدهد. مواد غذایی که دارای این ویتامین هستند عبارت اند از نخود، غذا های دریایی، سیب زمینی، گل کلم، موز و….

هزینه عمل رباط صلیبی زانو

هزینه عمل رباط صلیبی زانو باز هم به میزان آسیب دیدگی زانوی شما بستگی دارد. در برخی مواقع ممکن است میزان آسیب دیدگی کم باشد و زانوی فرد با گذراندن دوره های فیزیوتراپی و دارودرمانی بهبود پیدا کند. در چنین شرایطی که نیاز به انجام عمل جراحی نمیباشد، طبیعی است که هزینه های درمان کاهش پیدا میکند. اما در صورتی که شما نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشید و میزان آسیب به زانوی شما نیز زیاد باشد، هزینه درمان شما افزایش خواهد داشت.

هزینه انجام عمل های جراحی زانو نسبت به سال گذشته افزایش داشته و پیشبینی میشود که در سال آینده نیز به میزان 15 الی 20 درصد افزایش داشته باشد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما دوستان و همراهان گرامی را بیشتر با عمل رباط صلیبی زانو و مواردی که باید قبل از انجام عمل به آن دقت کنید، آشنا کنیم. لازم به ذکر است که راه رفتن با رباط صلیبی پاره میتواند باعث بیشتر شدن آسیب به زانو شود. به همین دلیل نیز بهتر است تا سریعا به پزشک مراجعه کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *