شکستگی قوزک داخلی مچ پا، شرح علائم و نحوه درمان

شکستگی قوزک پا چقدر طول میکشد؟

مفصل مچ پا جزء مفاصل هایی است که همواره تحت فشار زیادی قرار دارد. با توجه  آناتومی پیچیده این مفصل شکستگی مچ پا نیاز به رسیدگی و توجه فوری دارد. شکستگی قوزک داخلی مچ پا یکی از چندین نوع شکستگی است که این مفصل ممکن است دچار آن گردد. ما در ادامه به علائم و آثار این نوع شکستگی و همچنین پروسه بهبودی و مسائل مختلف مرتبط با درمان شکستگی قوزک داخلی مچ پا خواهیم پرداخت.

شکستگی قوزک داخلی مچ پا چیست؟

مچ پا از سه استخوان اصلی قاپ، نازک نی و درشت نی تشکیل شده است. قوزک داخلی مچ پا بخشی از قسمت انتهایی استخوان درشت نی است. شکستگی در این قسمت به عنوان شکستگی قوزک داخلی مچ پا شناخته می شود.

شکستگی قوزک پا چقدر طول میکشد؟

اینکه درمان شکستگی قوزک پا چقدر می تواند زمان ببرد کاملا وابسته به شدت و نوع شکستگی قوزک داخلی مچ پا دارد. بیشتر شکستگی های مچ پا حداقل به 6 هفته زمان برای بهبودی نیاز دارند. اما اگر نوع شکستگی شدید باشد ممکن است چند ماه طول بکشد.  انواع شکستگی قوزک داخلی مچ پا به صورت زیر است:

شکستگی قوزک داخلی مچ پا بدون جابجایی

در این حالت استخوان آسیب دیده از جای خود خارج نشده است. این نوع شکستگی قوزک داخلی مچ پا نیاز به عمل جراحی ندارد. بنابراین طول دوره درمان آن نسبت به سایر شکستگی ها کوتاه مدت تر است و معمولا چندین هفته طول می کشد (10-6 هفته). گچ پا کوتاه یا استفاده از بوت طبی از جمله روش های درمانی برای شکستگی بدون جابجایی است.

شکستگی قوزک داخلی مچ پا همراه با جابجایی (displaced)

این نوع شکستگی قوزک داخلی مچ پا برای بهبودی صحیح نیاز به عمل جراحی دارد. به دلیل اینکه در شکستگی جابجا شده غالبا چندین استخوان و رباط درگیر هستند مدت دوره درمانی بیشتر است. بیشتر افراد 16 هفته پس از جراحی می توانند به طور کامل وزن خود را روی مچ پای آسیب دیده بیاندازند. با این وجود بازیابی عملکرد قبل از شکستگی ممکن است حتی دو سال زمان ببرد.

راه رفتن بعد از شکستگی مچ پا

اگر درمان شکستگی قوزک داخلی مچ پا شما نیاز به جراحی نداشته باشد معمولا توصیه می شود تا حدود 6 هفته هیچ وزنی روی مچ پای خود نیاندازید. در این مدت برای راه رفتن باید از یک وسیله کمکی مانند عصا زیر بغل کمک بگیرید.

اگر جراحی شوید پای شما در گچ یا بریس قرار داده می شود. در این صورت ممکن است تا 12 هفته نتوانید وزن خود را روی مچ پا بیاندازید. بعد از جراحی تا بهبودی کامل باید از وسایل کمک حرکتی استفاده نمایید.

مراقبت های بعد از شکستگی قوزک پا

مراقبتهای بعد از شکستگی قوزک پا

اگر به هر دلیلی مچ پای شما آسیب دید ابتدا وزن خود را از روی آن بردارید. فشار مجدد می تواند وضعیت هر نوع شکستگی از جمله  شکستگی قوزک داخلی مچ پا را بدتر نماید. قطعا در اولین اقدام پزشک عکسبرداری را برای تعیین میزان و نوع آسیب دیدگی تجویز می کند.

در روزهای اول شکستگی به صورتی بنشینید که مچ پا بالاتر از زانو قرار بگیرد (حداقل چهار بار در روز). در دو روز اول شکستگی قوزک داخلی مچ پا چندین مرتبه و هر بار به مدت 20 دقیقه از کیسه یخ روی محل آسیب دیده استفاده نمایید. در روزهای بعد سه بار در روز از کیسه یخ استفاده کنید. مجموعه این اقدامات تورم ناشی از شکستگی را به حداقل می رساند.

بعد از جوش خوردن استخوان انجام فیزیوتراپی می تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد و بدون فشار بیش از حد به استخوان و رباط‌ها به مرور دامنه حرکتی مچ پای آسیب دیده شما را افزایش دهد.

علائم جوش خوردن استخوان مچ پا

پروسه خوددرمانی بدن بعد از هر نوع آسیب (از جمله شکستگی قوزک داخلی مچ پا) بلافاصله شروع می گردد. جوش خوردن استخوان نیز همین شرایط را دارد. ایجاد تورم نشانه اولیه تلاش بدن برای ترمیم استخوان است. بعد از جوش خوردن استخوان تورم کاملا از بین می رود. به علاوه علائم آسیب مانند درد به شدت کاهش می یابد. دامنه حرکتی مچ پا بیشتر می گردد و شما می توانید وزن بدن خود را روی مچ پا بیاندازید بدون اینکه دردی احساس نمایید.

درمان شکستگی قوزک داخلی مچ پا (شکستگی سنگین)

اگر شکستگی قوزک داخلی مچ پا نیاز به عمل جراحی داشته باشد، باید ابتدا ورم پا تا حدی کاهش یابد. این کار ممکن است چندین روز زمان ببرد. در این مدت فرد در خانه با استفاده از کیسه یخ و بالا نگه داشتن پا به کاهش تورم سرعت می بخشد. این نوع شکستگی فقط باید توسط متخصص درمان گردد.

درمان شکستگی قوزک داخلی مچ پا (شکستگی سبک)

درمان خانگی خودسرانه شکستگی قوزک پا به هیچ وجه توصیه نمی گردد مگر اینکه کلا به خدمات درمانی دسترسی نداشته باشید. در شکستگی های سبک با استراحت، استفاده از یخ، بستن اتل و خوردن غذاهای مغذی و پر کلسیم می توان روند بهبودی را سرعت بخشید.

علائم مو برداشتن مچ پا

برخلاف نامی که دارد مو برداشتن استخوان مچ پا وضعیت بسیار جدی در نظر گرفته میشود. به دلیل فشاری که روی این ناحیه وجود دارد شکستگی مویی مچ پا پتانسیل بدتر شدن و تبدیل به یک وضعیت بغرنج را دارد. علائم مو برداشتن مچ پا شامل موارد زیر می گردد:

• ایجاد ورم
  • درد (غالبا با ایجاد فشار روی مچ پا خود را نشان می دهد و در حالت استراحت ناپدید می گردد).
  • بروز کبودی
  • حساسیت (هنگام لمس مچ پا)

برخلاف شکستگی گاهی ممکن است همان لحظه متوجه مو برداشتن استخوان مچ پا نگردید یا فقط یک درد مبهم احساس نمایید. اما با گذشت زمان و فشار بیشتر علائم بدتر می گردند.

هزینه شکستگی قوزک داخلی مچ پا

هزینه شکستگی قوزک داخلی مچ پا نیز بستگی به نوع و شدت شکستگی دارد. در وهله اول باید ویزیت توسط متخصص صورت گیرد تا روند درمانی تعیین گردد.

اگر درمان شکستگی قوزک داخلی مچ پا نیاز به جراحی داشته باشد، روند بهبودی طولانی تر و پرهزینه تر است. نوع بیمه و مرکز درمانی از دیگر موارد تاثیر گذار بر هزینه درمان شکستگی قوزک داخلی مچ پا می باشند. در هر صورت برای تعیین هزینه کلی درمان باید موارد بالا کاملا مشخص گردد که برای هر فرد می تواند متفاوت باشد.