تعویض مفصل ران

عوامل مختلفی از جمله تاندون ها ،عضله ها ،رباط ها و استخوان ها  در عملکرد صحیح مفصل ران تاثیر می گذارند  در صورتی که بدلیل علت های مختلف این اندام ها با یکدیگر هماهنگ لازم را نداشته باشند ،فرد در هنگام راه رفتن با مشکلاتی مواجه می شود .

ساییدگی و آرتروز مفصل ران از شایع ترین علل های تخریب مفصل ران و در نتیجه تعویض آن می باشد ، با افزایش سن افراد بسیاری با مشکل ساییدگی و آرتروز مفصل ران مواجه می شوند البته لازم به ذکر است جراحی تعویض مفصل ران آخرین گزینه می باشد و در صورتی که سایر روش های درمانی برای بیمار پاسخ گو نبود متخصص ارتوپدی برای بیمار جراحی و تعویض مفصل را در نظر می گیرد .

جایگزینی کامل مفصل ران یکی از موفق ترین روش ها در حوزه پزشکی است. با گذشت زمان، و افزایش سن افراد بسیاری  همانطور که گفته شد با مشکل ساییدگی مواجه می شوند که با انجام این جراحی وتعویض  کامل مفصل ران می توان این مشکل را به طور کامل برطرف کرد.

اکثر افراد مبتلا به جایگزینی لگن این علائم را دارند:

درد شدید که در راه رفتن، کار و فعالیت های روزمره آنها ایجاد می شود و با سایر روش های درمانی دیگر تسکین پیدا نمی کند .

اقدامات لازم قبل از جراحی

از بیمار خواسته می شود تا چند هفته قبل از عمل جراحی تعویض مفصل ران، یک معاینه کامل فیزیکی تحت نظر پزشک معالج خود داشته باشد . قبل از جراحی بیمار حتما باید از لحاظ جسمانی و روحی مورد معاینه و بررسی قرار گیرد تا تشخیص داده شود این جراحی به صلاح بیمار می باشد یا خیر .  بیمارانی که بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی دارند، ممکن است توسط یک متخصص، مانند یک متخصص قلب، قبل از عمل، ارزیابی شوند. مصرف برخی از داروها قبل از جراحی باعث بروز مشکلاتی در حین جراحی و بعد از آن می شود و ممکن است روند بهبودی را با اختلال مواجه کند به همین علت در صورتی که از داروی خاصی مصرف می کنید حتما پزشک معالج خود را مطلع سازید . قبل از جراحی برای بیمار آزمایشات تصویر برداری  در نظر گرفته می شود تا وضعیت لگن به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد .

برنامه ریزی در منزل

در صورتی که بیمار سیگاری است ، قبل از جراحی باید مصرف آن قطع شود زیرا باعث بروز مشکلاتی در حین جراحی و بعد از آن می شود .

شب قبل از جراحی بیمار می تواند یک غذای سبک میل نماید زیرا نیازی به ناشتا بودن بیمار نیست .

از آنجا که تحرک شما پس از جراحی محدود می شود، اگر به تنهایی زندگی کنید، ممکن است برای چندین هفته، نتوانید با کارهایی مثل پخت و پز، خرید، حمام کردن و شستن لباس ها بپردازید بنابرین حتما بعد از جراحی یک همراه در کنار خود داشته باشید .

نحوه انجام جراحی مفصل ران

حفره استابولوم تقریبا به شکل یک نیم کره در قسمت فوقانی مفصل ران قرار گرفته است این حفره قسمتی  از لگن خاصره را تشکیل می دهد . سر استخوان ران که به شکل کروی و گرد است در داخل این حفره قرار دارد  .  با ساییدگی مفصل ران هم حفره استابولوم و هم سر استخوان ران دچار مشکل می شود.

در ابتدا بیمار توسط یک عضو تیم بیهوشی ارزیابی می شود. شایعترین نوع بیهوشی مورد استفاده بیهوشی عمومی است که برای بیمار در نظر گرفته می شود .

در حین جراحی ، مفصل ران با ایمپلنت یا پروتز ساخته شده از قطعات فلزی، پلاستیکی ویا سرامیک جایگزین می شود. در ابتدا جراح برای خارج کردن غضروف و استخوان های اضافی داخل حفره استابولوم را با استفاده از ابزار خاصی تراش می دهد . جراح در حین جراحی تمامی اقدامات لازم را برای خارج کردن مفصل آسیب دیده و تعویض آن با مفصل فلزی انجام می دهد . برای خارج کردن سر استخوان ران آسیب دیده با استفاده از ابزار خاصی متخصص ارتوپدی گردن استخوان ران را که بین سر استخوان ران و تنه استخوان ران است برش میدهد . در ادامه یک کاسه از جنس فلز یا پلاستیک در حفره استابولوم و یک سر فلزی  روی باقیمانده گردن استخوان ران  قرار داده می شود .

مزایای تعویض مفصل ران

برای رهایی از درد کشنده در ناحیه مفصل ران جراحی تعویض مفصل ران بهترین گزینه می باشد اما در صورتی که بیمار با استفاده از سایر روش های دیگر که کم تهاجمی تر می باشد نتیجه دلخواه خود را دریافت نکرده باشد و همچنان احساس درد شدیدی داشته باشد. در ادامه مطلب در رابطه با مزایای این جراحی توضیحاتی داده می شود .

بهبود در وضعیت راه رفتن و حرکت کردن اندام ها

هماهنگ بودن اندام های بالا تنه و پاها

کاهش درد در هنگام پایین و بالا  رفتن از پله ها

عوارض جانبی

احتمال بروز عوارض جانبی بعد از هر جراحی وجود دارد، اما  در صورتی که قبل از جراحی در انتخاب جراح دقت شود و پزشکی انتخاب شود که تجربه لازم را در جراحی تعویص مفصل ران داشته باشد و جراحی با موفقیت صورت گیرد احتمال بروز عوارض جانبی بعد از جراحی بسیار کاهش می یابد در نتیجه انتخاب یک پزشک ماهر و با تجربه برای جراحی مفصل ران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد . قبل از جراحی دکتر فرید شهریور جراح و متخصص ارتوپدی تمامی اطلاعات لازم را در اختیار بیماران عزیز خود قرار می دهد و در صورتی که این جراحی به صلاح بیمار باشد با در نظر گرفتن تمامی موارد جراحی تعویض مفصل ران را برای بیمار انجام می دهند .

جابه جایی ، عفونت، لخته شدن خون، آسیب دیدگی عروق خونی و شکستگی از عوارض احتمالی می باشد که ممکن است بعد از جراحی تعویض مفصل ران ایجاد شود ، همان طور که گفته شد با انتخاب یک جراح با تجربه و رعایت تمامی مراقبت های لازم توسط خود بیمار و همراهان او احتمال بروز این عوارض بسیار کاهش پیدا می کند .

مراقبت در بیمارستان

بعد از جراحی به مدت چند روز بیمار در بیمارستان بستری می شود تا روند بهبودی مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات لازم توسط پزشک و کادر پرستاری صورت گیرد  . مراقبت های پزشکی بعد از جراحی دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد که باید به خوبی صورت گیرد .

تسکین درد

پس از جراحی، بیماراحساس دردی خواهد داشت  پزشک و پرستاران برای کاهش درد بیمار تلاش خواهند کرد. بسیاری از انواع داروها برای کمک به درمان درد، از جمله داروهای مسکن ،  داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (داروهای ضد التهابی) و بیحس کننده های موضعی در دسترس هستند. پزشک ممکن است ترکیبی از این داروها را برای بهبود تسکین درد برای بیمار در نظر بگیرد احساس درد بعد از جراحی تعویض مفصل ران کاملا طبیعی می باشد که با مصرف دارو و گذشت زمان بهبود پیدا می کند. در صورتی که بعد از گذشت مدتی درد شما تسکین پیدا نکرد حتما پزشک خود را مطلع سازید .

پیشگیری از گرفتگی عروق کرونر

ممکن است بعد از جراحی پزشک یک یا چند اقدام برای جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش تورم پا برای بیمار در نظر بگیرد. احتمال بروز آمبولی بعد از جراحی وجد دارد به همین علت به هیچ عنوان بیمار نباید استراحت مطلق داشته باشد بدین منظور بعد از جراحی،  راه رفتن به آرامی بیمار دارای اهمیت می باشد

بعد از جراحی بیمار باید  پا و مچ پای خود را به آرامی حرکت دهد. این کار به منظور افزایش جریان خون در عضلات پای بیمار صورت می گیرد  تا از تورم پا و لخته های خون جلوگیری شود.

جلوگیری از عفونت

یکی از جدی ترین عوارض بیمارانی که تحت جراحی تعویض مفصل ران قرار می گیرند عفونت است. گرچه عفونت تنها در درصد کمی از بیماران رخ می دهد، اما به منظور جلوگیری از بروز این عارضه باید تمامی موارد بهداشتی رعایت شود داروهایی که پزشک به منظور جلوگیری از بروز عفونت تجویز می نماید باید در ساعت های معینی مصرف شوند  .

مراقبت در خانه

بعد از گذشت چند روز و گذراندن دوران نقاهت از بیمارستان ترخیص بیمار می شود ، نیاز است که توسط خود فرد و همراهان بیمار مراقبت هایی صورت گیرد حتما یک همراه در کنار خود داشته باشید تا در انجام کارها به شما کمک نماید

برای چند روز یا چند هفته، ممکن است به یک واکر نیاز داشته باشید تا بتوانید به راحتی بدون کمک راه روید. نتیجه جراحی تحت تاثیر مراقبت هایی می باشد که توسط خود فرد و همراهان آن صورت می گیرد بیمار باید به تمامی مواردی که پزشک بیان می کند گوش فرا دهد تا بتواند نتایج بسیار مطلوبی را از جراحی دریافت نماید

مراقبت از زخم

مراقبت از زخم ها بعد از تعویض مفصل ران به منظور جلوگیری از بروز عفوت دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد به هیچ عنوان نباید نسبت به آن بی توجه باشید . طبق توصیه های پزشکتان عمل نمایید  ، ممکن است بخیه ها یا چسب ها یی را در امتداد زخم یا نخ های زیر پوست خود داشته باشید. چندین هفته پس از جراحی، بخیه ها برداشته می شوند. بخیه های زیر پوست شما نیازی به حذف ندارند. از خیس کردن زخم اجتناب نمایید و بهتر است آن ها را کاملا خشک نگه دارید .

فیزیوتراپی

مهم است که وقتی در منزل هستید، حرکت و ورزش کنید رعایت تمامی این موارد کمک بسیار شایانی در بهبودی سریع می کند. متخصص فیزیوتراپی تمرینات خاصی را برای کمک به افزایش قدرت و تحرک و بهبود توانایی شما برای انجام فعالیت های روزانه در نظر می گیرد. فیزیوتراپیست تمامی اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهد که باید تمامی آن را رعایت نمایید .

تمرینات ویژه به تقویت پا کمک می کند و عملکرد را بازسازی می کند به طوری که شما ممکن است شروع به راه رفتن نمایید و فعالیت های روزانه دیگر خود را در اسرع وقت پس از جراحی آغاز نمایید . در ابتدا بسته به پیچیدگی جراحی شما ممکن است در معرض محدودیت وزن قرار داشته باشید. به منظور جلوگیری از جابجایی،  احتمال بروز عوارض دیگر و بهبودی سریع تمامی اقدامات لازم را باید به خوبی رعایت کنید .

جلوگیری از عوارض

دستورالعمل دکتر خود را به دقت دنبال کنید تا خطر ابتلا به عوارض، از جمله لخته شدن خون و عفونت، در طی چند هفته اول بهبودی شما کاهش یابد. پزشک توصیه می کند که به مصرف داروهای ضد خونریزی و آنتی بیوتیک که در بیمارستان آغاز شده است ادامه دهید. مراقبت هایی که بعد از جراحی تعویض مفصل ران در بیمارستان و خانه صورت می گیرد دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد به هیچ عنوان نباید نسبت به آن ها بی توجه باشید لازمه دریافت یک نتیجه مطلوب از این جراحی رعایت تمامی مواردی می باشد که پزشک به آن گوش زد می کند

نتایج طولانی مدت

اکثریت قریب به اتفاق بیماران تحت جراحی تعویض مفصل ران، نتایج مطلوب درازمدت را تجربه می کنند. تمامی این موارد شامل تسکین درد، افزایش ثبات و عملکرد بهتر است. با این وجود، تسکین درد و بازسازی عملکرد همیشه امکان پذیر نیست، و بعضی از بیماران هنوز ممکن است برخی از درد و یا اختلال عملکرد را بعد از جراحی تعویض مفصل ران تجربه کنند.

تلفن مشاوره:۰۹۳۶۸۹۵۴۴۹۵