تعویض مفصل شانه

جراحی تعویض مفصل شانه

شانه مفصل مهمی است. دامنه حرکات شانه از سایر مفاصل بدن بیشتر است و امکان انجام حرکات متنوعی را برای دست و بازو فراهم می‌کند. اگر مفصل شانه آسیب جدی ببیند، ممکن است برای جایگزینی آن به جراحی تعویض مفصل نیاز داشته باشید.

اگرچه جراحی تعویض مفصل شانه نسبت به تعویض مفصل ران یا زانو کمتر شایع است، اما سالانه هزاران مورد آن در کشورهای مختلف انجام می‌شود.

جراحی تعویض مفصل شانه شامل برداشتن نواحی آسیب دیده شانه و جایگزینی آنها با قطعات مصنوعی به نام پروتز است. این روش برای تسکین درد و بهبود تحرک انجام می‌شود.

جراحی تعویض مفصل شانه در شیراز توسط دکتر فرید شهریور، دارنده بورد تخصصی ارتوپدی، و عضو هیئت علمی درمانی دانشگاه شیراز صورت می‌گیرد. کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر شهریور علاوه بر جراحی تعویض مفصل شانه، محلی برای درمان سایر مشکلات ارتوپدی مانند درمان پارگی روتاتورکاف یا تاندون شانه و درمان پای پرانتزی در شیراز است.

• درمان شکستگی پاشنه پا در شیراز

آناتومی جامع مفصل شانه

تعویض مفصل شانه در شیراز

اگر درد شانه شما در حدی شدید است که نمی توانید به اشیاء داخل کابینت دسترسی پیدا کنید، نمی توانید خوب بخوابید یا علائم آزار دهنده دیگری را تجربه می‌کنید، و درمانهای غیر جراحی مانند داروها، فیزیوتراپی، و تغییر در فعالیت‌های عادی نتوانسته شما را تسکین دهد، ممکن است کاندیدای مناسبی برای جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل شانه در شیراز باشید.

جراحی تعویض مفصل شانه روشی ایمن و موثر برای تسکین درد، بهبود عملکرد و افزایش تحرک است. بهترین دکتر ارتوپد شیراز با استفاده از جدیدترین تکنیکهای جراحی، و به مدد تخصص و تجربه خود در این زمینه، امکان بازگشت به فعالیتهای روزمره را برای شما فراهم می‌کند.

مختصری درباره شانه

شانه یک مفصل گوی و کاسه ای (توپ و سوکت) است که قسمت بالای بازو را به بدن متصل می‌کند. انتهای استخوان بالای بازو گرد است (توپ یا گوی) و در ساختار فنجان مانند تیغه شانه (سوکت یا کاسه) که به آن گلنوئید (Glenoid) گفته می‌شود، قرار می‌گیرد.

رباطها، تاندونها و ماهیچه‌ها مفصل را پشتیبانی و تثبیت می‌کنند و محل تماس استخوانها با لایه ای از بافت غضروف پوشیده می‌شود تا از اصطکاک و سایش آنها به یکدیگر در هنگام حرکت جلوگیری شود. استخوانهای شانه شامل استخوان بالای بازو (Humerus)، کتف یا تیغه شانه (Scapula)، و استخوان یقه یا ترقوه (Clavicle) است که امکان حرکات بالا و پایین، عقب و جلو، و چرخشی را برای بازو فراهم می‌کنند.

یک گروه چهارتایی عضلات به نام روتاتور کاف مفصل شانه را احاطه می‌کنند و تاندونهای آنها به انتهای استخوان بازو متصل می‌شود. روتاتور کاف توپ و سوکت را به هم نزدیک نگه داشته، به حرکت مفصل کمک می‌کند و از این رو در پارگی روتاتور کاف، بیماران در شانه خود احساس درد، بی ثباتی و از دست دادن عملکرد می‌کنند.

برای درمان پارگی روتاتورکاف یا تاندون شانه، دررفتگی مکرر شانه،  یا سایر جراحیهای مفصلی مانند تعویض مفصل لگن در شیراز می‌توانید از بهترین دکتر ارتوپد شیراز کمک بگیرید.

اجزای اصلی یک شانه سالم

علت تعویض مفصل شانه

معمولا تعویض مفصل شانه در مواردی انجام می شود که درد و محدودیت حرکتی ناشی از شرایط زیر ایجاد شده و با روشهای غیر جراحی درمان نشده باشد:

آرتروز (بیماری تخریب مفصل)

آرتروز نوعی التهاب مفصلی مربوط به فرسودگی و افزایش سن است و اگرچه گاهی در جوانان نیز دیده می‌شود، اما معمولا در افراد 50 سال به بالا بروز می‌کند،. در این وضعیت، غضروف پوشاننده استخوانهای مفصل نرم و فرسوده شده، باعث ساییدگی استخوانها، ایجاد خار استخوان، و در طول زمان سفت و دردناک شدن مفصل می‌گردد.

تخریب غضروف (Degeneration of Cartilage) و خارهای استخوانی

روماتیسم مفصلی

در این بیماری غشای سینوویال پیرامون مفصل ملتهب و ضخیم شده، به غضروف آسیب می‌رساند و در نهایت باعث از بین رفتن غضروف، و درد و سفتی مفصل می‌شود.

آرتروز پس از سانحه

این نوع آرتروز به دنبال آسیب جدی شانه رخ می‌دهد. شکستگی استخوانها یا پارگی تاندونها و رباطهای شانه می‌تواند به مرور زمان به غضروف مفصل آسیب رسانده، باعث درد شانه و محدودیت عملکرد آن شود.

آرتروپاتی روتاتور کاف

گاهی پارگی بسیار بزرگ و طولانی مدت روتاتور کاف منجر به آرتروپاتی می‌شود. در این وضعیت، تغییرات ایجاد شده در مفصل شانه به دلیل پارگی روتاتور کاف ممکن است منجر به آرتروز و تخریب غضروف مفصل شود.

نکروز آواسکولار (استئونکروز)

نکروز آواسکولار وضعیت دردناکی است که در آن خونرسانی به استخوان مختل می‌شود. از آنجا که سلولهای استخوانی بدون دریافت خون می‌میرند، استئونکروز می‌تواند باعث تخریب مفصل شانه و نهایتا آرتروز شود. استفاده مزمن از استروئید‌ها، غواصی در اعماق دریا، شکستگی شدید شانه، بیماری کمخونی سلول داسی شکل، و مصرف بیش از اندازه الکل زمینه ساز نکروز عروقی است.