پارگی تاندون و رباط شانه

رباط شانه
  • جراح استخوان، مفاصل و شکستگی ها
  • جراحی تعویض مفصل، و آسیب های ورزشی
  • جراحی آرتروسکوپی
  • ارتوکین تراپی
  • تعویض مفصل لگن
  • تزریق ژل
  • تزریق کورتون

جهت دریافت نوبت و مشاوره با شماره 09033339669 تماس بگیرید.

ما بهترین خدمات را به بیمارانمان ارائه میکنیم

جراحی ترمیم تاندون شانه

امروزه ایمن ترین روش جراحی تاندون و رباط شانه، عمل آرتوسکوپی است. عمل باز، اولین روش اختصاصی برای درمان اختصاصی است. مشکلات حاد مربوط به رباط، معمولا توسط این روش جراحی، اصلاح می گردد. شما از نظر شدت آسیب دیدگی، در دو طیف قرار داده خواهید شد. طیف اول مربوط به آسیب دیدگی شدید است. در این حالت، جراحی کاملا باز، توسط متخصص توصیه می گردد. گروه دوم، به جراحی با برش های کوچک نیاز دارند. آسیب دیدگی های جزئی تر، به این نوع جراحی نیازمند خواهند بود.

علائم پارگی رباط شانه

بیدار شدن با درد شدید در ناحیه رباط شانه، می تواند یک آژیر خطر برای پارگی این ناحیه باشد. درد از قسمت اصلی شانه آغاز شده و به نواحی اطراف شانه نیز می رسد. هر نوع فعالیت برای این فرد آسیب دیده مشکل خواهد بود. درد در صورت فعالیت فیزیکی، بیشتر می شود. در این حالت می توان احتمال بیماری پارگی تاندون را مطرح کرد.

درد ناگهانی می تواند نشانه واضح تری برای پارگی رباط باشد. معمولا درد بیمار در هنگام شب بیشتر خواهد شد.ضعف شانه و درد شدید در این ناحیه هم می تواند از سایر علائم رایج برای پارگی رباط باشد. این ضعف از انجام صحیح فعالیت های معمولی مثل نوشتن جلوگیری می کند.

منجمد بودن شانه را هم می توان به نوعی از علائم اختصاصی وجود درد در ناحیه شانه دانست. اگر این شانه با حرکات ساده بهبود پیدا نکند، باید به پزشک مراجعه شود.

 علل پارگی تاندون شانه

پس از بررسی علل مختلف پارگی رباط شانه، به سه مورد اصلی زیر رسیدیم. این دلایل را تمامی پزشکان برای مشکل پارگی تاندون، بیان می کنند.

تاندون چرخاننده شانه، در صورت کشیدگی بیش از حد یا آسیب ناگهانی ممکن است آسیب ببیند. پارگی این تاندون، ایجاد کننده دردهای ناگهانی در ناحیه شانه خواهد بود.

آسیب ناحیه بورس ساب آکرومیال با درد قسمت چرخاننده شانه شروع می شود. یعنی در صورت ایجاد یک آسیب جدی تر به این ناحیه، ساب آکرومیال نیز دچار معضل می شود.

مشکل آسیب دیدگی ناحیه تاندونیت کلسیفیه، در نهایت سبب پارگی مزمن رباط می شود. در برخی مواقع فقط با عمل جراحی می توان این مشکلات را جبران کرد.

عواملی که خطر پارگی تاندون های شانه را افزایش می دهد

افزایش سن به صورت کلی سبب ضعیف شدن عضلات و تاندون های بدن انسان می شود. البته افزایش سن به تنهایی سبب پارگی نمی شود. بلکه کاهش کلسیم بدن بر روی تراکم استخوان ها و عضلات، اثر منفی می گذارد. این موضوع سبب آسیب پذیر شدن افراد بالای 40 سال می شود. برخورد شدید ناحیه تاندون با زمین، سبب این پارگی خواهد شد. یک فرد بالای 40 سال، معمولا فشار ناگهانی در این حالت را تحمل نمی کند.

استفاده بیش از حد از تاندون برای فعالیت های مستمر روزانه هم می تواند بسیار آسیب زا باشد. به طوری که ورزشکاران بالای 40 سال همیشه در معرض خطر پارگی تاندون هستند.

پزشک چگونه پارگی تاندون را تشخیص می دهد؟

ساده ترین راه برای تشخیص مشکل پارگی رباط شانه، معاینه مستقیم توسط پزشک است. شما با صحبت کردن با پزشک می توانید از احتمال وجود آسیب اطمینان حاصل کنید. با وجود کارآمد بودن معاینه مستقیم، معمولا عکس رادیولوژی سند اصلی برای تشخیص هر گونه پارگی یا آسیب در ناحیه رباط خواهد بود. تهیه ام آر آی برای تشخیص نهایی را هم می توان در لیست راهکارهای تشخیصی پارگی تاندون دانست.

درمان رباط شانه

انواع درمان های غیر جراحی برای ترمیم رباط و تاندون شانه

ماساژ،دردسته درمان های ابتدایی برای مشکل رباط و تاندون شانه قرار می گیرد. ماساژ دادن این نواحی می تواند سبب تقویت عضلات شانه و اثر گذاری بهتر حرکات اصلاحی شود.

تمرینات افزایش دامنه حرکتی و فیدبک را از بروزترین روش های درمانی برای رفع این مشکل می دانند. مزیت اصلی این روش، کنترل بیمار بر روی حرکات خود است.

مصرف انواع داروهای مسکن و قرص های ترمیمی، میتواند از دیگر روش های غیر جراحی برای ترمیم رباط شانه باشد.

درمان با انواع جراحی تاندون شانه

در ابتدا، جراح عمل را با بیهوشی کامل آغاز می کند. در ناحیه رباط شانه آسیب دیده، برش هایی ایجاد می شود. این برش ها، بستگی به میزان آسیب دیدگی دارند. ابزارهای تخصصی جراحی، جهت ترمیم حداکثری تاندون استفاده می شوند. در روش جراحی باز، بخش تاندون شانه کاملا بازسازی خواهد شد. آسیب دیدگی های جدی در سنین بالا، معمولا به این روش نیازمند هستند. طی جراحی آرتوسکوپی، ترمیم بخش رباط شانه، به صورت جزئی انجام می شود. به طوری که چند برش سطحی برای انجام این جراحی کافی است.    

آیا پارگی تاندون شانه ترمیم می شود؟

پارگی تاندون شانه در صورت تشخیص سریع و استفاده از روش درمانی صحیح، به خوبی ترمیم می شود. برای کشیدگی و پارگی های شدید، معمولا عمل های جراحی رباط شانه توصیه می گردد. امکان ریکاوری کامل آسیب تاندون چرخاننده وجود دارد. فقط تنها درمان ساده حرکات اصلاحی برای این آسیب دیدگی کافی نیست. حتما باید عمل جراحی لازم برای بیمار انجام شود.

علائم کشیدگی تاندون شانه

درد در ناحیه شانه با شدت کمتر، از مهم ترین علائم کشیدگی شانه است. تسکین درد شانه با یک مسکن قوی و کمپرس یخ، به کاهش این علائم کمک می کند. تفاوت اصلی درد ناشی از کشیدگی و پارگی، در همین شدت درد رباط شانه است. معمولا با درمان و حرکات اصلاحی، کشیدگی تاندون برطرف می شود. احساس کشیدگی در ناحیه دست را هم می توان به نوعی از سری علائم کشیدگی دانست.

مدت زمان ترمیم تاندون شانه

بر اساس میزان و شدت درد، آسیب وارده و شدت ضربه، طول درمان تاندون را مشخص می کنند. فاکتورهای سن و تغذیه در کاهش زمان ترمیم تاندون شانه، نقش مهمی ایفا می کند. در صورت بالا بودن سن فرد، بازه زمانی بیشتری جهت درمان نیاز است.

عوارض بعد از عمل جراحی

عمل جراحی رباط شانه، در بدترین حالت میتواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد.

  • آسیب رسیدن به رگ های خونی اطراف رباط
  • صدمه زدن به سایر بافت های عصبی در اطراف تاندون و رباط
  • تب و لرز و ایجاد ضعف در افراد
  • ایجاد قرمزی و تورم در ناحیه جراحی.

هزینه درمان پارگی رباط شانه

مراقبت های بعد از عمل جراحی

مهم ترین نکته، تمیز نگه داشتن محل جراحی است. پس از درمان رباط شانه با جراحی، باید حتما داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید. نرمش های توصیه شده نیز باید به صورت مرتب انجام شوند. بهتر است در این بازه زمانی رانندگی نکنید. کارهای سنگینی مثل تمیز کردن خانه، در دوره نقاهت باید کنار گذاشته شوند.

قرص ترمیم تاندون شانه

قرص ترمیم رباط شانه، جهت درمان قطعی عارضه های مختلف این عضو معمولا توسط متخصصان تجویز می شود. استفاده از این قرص، کم ترین میزان هزینه درمان رباط شانه را برای شما ایجاد می کند. بهتر است قرص های مخصوص درمانی تاندون را بدون تجویز مستقیم متخصص استفاده نکنید.

جوش خوردن تاندون شانه

هزینه درمان رباط شانه جهت جوش خوردن کامل ممکن است مقداری زیاد شود. بسته به میزان آسیب دیدگی و روش درمانی مورد استفاده، بازه زمانی جوش خوردن مشخص می شود. معمولا تاندون به صورت کامل جوش می خورد. در صورتی که عمل جراحی یا درمان موفقیت آمیز نباشد، تاندون به درستی، جوش نخواهد خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *