شکستگی استخوان ترقوه و درمان آن

درمان شکستگی استخوان ترقوه

استخوان‌های ترقوه یک جفت از 206 استخوان بدن شما هستند. این استخوان‌ها حالتی اس مانند دارند. استخوان ترقوه در سمت کناری خود به زائده آکرومیون استخوان کتف و در سمت میانی خود به جناغ سینه متصل می‌باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با شکستگی استخوان ترقوه و درمان آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

  • جراح استخوان، مفاصل و شکستگی ها
  • جراحی تعویض مفصل، و آسیب های ورزشی
  • جراحی آرتروسکوپی
  • ارتوکین تراپی
  • تعویض مفصل لگن
  • تزریق ژل
  • تزریق کورتون

جهت دریافت نوبت و مشاوره با شماره 09033339669 تماس بگیرید.

ما بهترین خدمات را به بیمارانمان ارائه میکنیم

شکستگی استخوان ترقوه چه انواعی دارد؟

شکستگی استخوان ترقوه را می‌توان بر اساس محل وقوع آن به سه دسته زیر تقسیم کرد.

  • شکستگی یک سوم خارجی: حدود 10 درصد از شکستگی‌های استخوان ترقوه، در یک سوم خارجی ان رخ می‌دهد. شدت این شکستگی‌ها بر اساس میزان آسیبی که به رباط متصل کننده ترقوه به استخوان کتف وارد شده است مشخص می‌گردد. در صورتی که این رباط آسیب ببیند، احتمال شکستگی شدید و جا به جایی قطعات استخوان به شدت بالا می‌باشد. برای درمان این شکستگی‌ها هم می‌توان از روش‌های جراحی و هم غیر جراحی استفاده کرد.
  • شکستگی یک سوم میانی: این شکستگی، شایع‌ترین نوع شکستگی استخوان ترقوه می‌باشد و بیش از 80 درصد این شکستگی‌ها را شامل می‌شود. در بیشتر مواقع درمان این شکستگی‌ها با جا انداختن استخوان و بانداژ محل شکستگی است. تنها در صورتی که شدت شکستگی زیاد باشد، از پروتز‌های فلزی جهت ثابت کردن این شکستگی‌ها استفاده می‌شود.
  • شکستگی یک سوم داخلی: این شکستگی‌ها کمتر از 10 درصد شکستگی‌های استخوان ترقوه را تشکیل می‌دهند. معمولا این شکستگی‌ها زیاد شدید نیستند. چرا که رباط‌های متصل کننده استخوان ترقوه به جناغ سینه به خوبی از این ناحیه حمایت می‌کنند. به همین علت درمان شکستگی استخوان ترقوه در این شرایط معمولا با روش‌های غیرجراحی است

مدت زمان جوش خوردن استخوان ترقوه

مدت زمان مورد نیاز برای جوش خوردن شکستگی استخوان ترقوه با توجه به روش درمانی و سن مریض متفاوت می‌باشد. هر چه مریض جوان‌تر باشد، سرعت ترمیم استخوان وی بیشتر است. به همین دلیل کودکان بین 2 تا 4 هفته زمان برای جوش خوردن این استخوان نیاز دارند. این در حالی است که این بازه زمانی در بزرگسالان 3 تا 6 هفته می‌باشد. بهبود کامل این استخوان بین 6 تا 8 هفته در کودکان و 10 الی 12 هفته در بزرگسالان زمان خواهد برد. لازم به ذکر است که مصرف دخانیات و الکل می‌تواند موجب تاخیر در ترمیم این استخوان شود.

مراقبتهای بعد از شکستگی ترقوه

معمولا پس از شکستگی استخوان ترقوه حرکت دادن دستان از شانه، بازو، مچ یا حتی انگشتان نیز دردناک و سخت می‌شود. پس از آغاز روند درمانی و با گذشت چند روز، شما باید توانایی حرکت دادن دستان خود بدون درد را بازیابی کنید. این کار برای جلوگیری از ایجاد وضعیت شانه یخ زده ضروری است. شانه یخ زده در واقع به شانه‌ای اطلاق می‌گردد که بیش از حد سفت شده و حرکات بازو را محدود کرده باشد. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ایجاد این معضل یا درمان آن با یک فیزیوتراپیست در ارتباط باشید.

 همچنین ممکن است به شما حرکاتی ورزشی جهت بازیابی توان حرکتی شانه خود آموزش داده شود. شما می‌توانید پس از چند هفته از شروع روند درمانی، با اجازه پزشک خود ورزش‌های سبکی نظیر دوچرخه سواری یا پیاده روی را آغاز کنید.

برای شکستگی ترقوه چه بخوریم؟

برای این که شکستگی استخوان ترقوه شما با سرعت بیشتری جوش بخورد و زودتر به بهبود کامل برسید، لازم است که برخی از مواد مغذی را بیشتر مصرف کنید. شما می‌توانید این مواد مغذی را از طریق داروهای مکمل یا منابع غذایی سرشار از آنها تامین کنید. برخی از این مواد مغذی و منابع سرشار از آنها عبارتند از:

  • ویتامین‌ D: ماهی سالمون، کنسرو ماهی تن، میگو، تخم مرغ، قارچ و غلات
  • ویتامین ‌ B12: شیر، گوشت گاو و گوسفند، صدف و غذاهای دریایی
  • ویتامین‌ C: مرکبات، گیلاس، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، اسفناج و گوجه فرنگی
  • ویتامین‌ K: اسفناج، کلم بروکلی، هویج، بلوبری و زرده تخم مرغ
  • کلسیم: لبنیات، کلم پیچ و بروکلی، اسفناج و ماهی‌ها
  • پتاسیم: شیر، چای سیاه و قهوه، مرکبات و غلات
  • منیزیم: اسفناج، کلم بروکلی و آناناس
  • آمینو اسید لیزین: غذاهای با پروتئین بالا مانند شیر، ماهی، سویا و تخم مرغ

شکستگی استخوان ترقوه

نحوه خوابیدن شکستگی ترقوه

نحوه خوابیدن پس از شکستگی استخوان ترقوه اهمیت زیادی دارد. دلیل آن نیز واضح است. این شکستگی بسیار دردناک است و حتی کوچکترین تغییر حالت هنگام خواب می‎‌تواند میزان درد تجربه شده توسط بیمار را تغییر دهد. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از این شکستگی، به صورت طاق باز بخوابید. در ادامه سر را کمی بالاتر از بدن قرار دهید تا فشار روی سینه کمتر شود. گذاشتن یک بالش زیر بازو در سمت آسیب دیده نیز می‌تواند از شدت درد بیمار بکاهد.

اگر استخوان ترقوه بشکند چه میشود؟

شکستگی استخوان ترقوه یکی از شکستگی‌های دردناک بدن است. در پی این شکستگی معمولا قطعات شکسته شده جا به جا نمی‌شوند و تنها نیاز به یک جا اندازی و بانداژ ساده دارند. اما شکستگی‌هایی که همراه با جا به جایی زیاد قطعات هستند، می‌توانند موجب آسیب به عروق و اعصاب نیز شوند. در زیر استخوان ترقوه یک شیار وجود دارد که از درون آن عروق ژوگولار و اعصاب محیطی عبور می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر احتمال شکستگی این استخوان وجود داشت حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. در آنجا آزمایشاتی برای شما تجویز خواهند شد تا شدت شکستگی و عوارض آن را به صورت کامل متوجه شوید.

درمان بیرون زدگی استخوان ترقوه

استخوان ترقوه به خوبی و با کمک رباط‌هایی که آن را در بر گرفته‌اند، در جای خود محکم شده است. با این وجود امکان دررفتگی این استخوان در اثر ضربات شدید وجود دارد. معمولا دررفتگی این استخوان نیازی به جراحی ندارد و با یک جا اندازی ساده و بانداژ مخصوص درمان خواهد شد.

نتیجه گیری

استخوان ترقوه مهم‌ترین عامل اتصال بازوها به تنه می‌باشد. به همین علت شکستگی استخوان ترقوه می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های روزمره شما را مختل کند. این شکستگی همچنین می‌تواند موجب آسیب عروق و اعصاب شما نیز شود. برای درمان این شکستگی روش‌های مختلف جراحی و غیر جراحی وجود دارند. در بیشتر مواقع این شکستگی‌ها با یک جا اندازی ساده و بانداژ هشتی شکل ترمیم می‌شوند. با این حال ممکن است پزشک شما تشخیص بدهد که نیاز به جراحی داشته باشید. هزینه شکستگی استخوان ترقوه بستگی به روش درمانی شما خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *