مراقبت بعد از تعویض مفصل لگن

مراقبت قبل و بعد از تعویض مفصل لگن

مفصل لگن نیز  مانند سایر مفاصل بدن در اثر افزایش سن، عفونت، ضربات و شکستگیها دچار آسیب می‌شود. اگر آسیبهای وارده به کمک دارو، فیزیوتراپی، تزریق‌ها، و سایر روشهای غیر تهاجمی درمان نشود، و درد و ناراحتی بیمار مانع انجام فعالیت‌های روزمره او شود، باید جراحی تعویض مفصل لگن انجام دهد.

جراحی تعویض مفصل لگن قسمتهای آسیب دیده مفصل برداشته می‌شود و قطعاتی از جنس فلز، سرامیک و پلاستیک بسیار سخت جایگزین آنها می‌شود. تعویض مفصل لگن در شیراز توسط دکتر فرید شهریور انجام می‌شود. دکتر شهریور در زمینه جراحی استخوانها و مفاصل دارای تجارب متعدد آموزشی و درمانی است.

آماده شدن برای جراحی تعویض مفصل لگن

قبل از عمل تعویض مفصل لگن

1-ارزیابی ارتوپدی

ارزیابی بیمار توسط جراح ارتوپدی صورت می‌گیرد و شامل اجزاء زیر است:

• تاریخچه پزشکی: شامل اطلاعاتی در مورد سلامت عمومی بیمار، میزان درد مفصل ران و چگونگی تأثیر آن بر توانایی وی در انجام فعالیت های روزمره است.
  • معاینه بالینی: در این معاینه جراح تحرک، قدرت و تراز بودن مفصل لگن را ارزیابی می‌کند. بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن (مانند مشکلات قلبی یا دیابت) قبل از جراحی باید توسط یک متخصص نیز ارزیابی شوند.
  • تصویر برداری: تصاویر اشعه ایکس به تعیین میزان آسیب یا تغییر شکل در مفصل ران، و تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI) به تعیین وضعیت استخوان و بافتهای نرم لگن کمک می‌کند.
  • تست ها: برای کمک به برنامه ریزی جراحی احتمالا آزمایشات خون، ادرار، نوار قلب (ECG) و اشعه ایکس قفسه سینه مورد نیاز است.

2-تصمیم گیری برای عمل تعویض مفصل لگن

روند تصمیم گیری به طور معمول با ارزیابی بیمار توسط جراح ارتوپدی آغاز می‌شود. این یک تصمیم مشترک است که توسط بیمار، خانواده، و جراح ارتوپدی گرفته می‌شود. جراح خطرات و عوارض احتمالی جراحی تعویض مفصل ران را توضیح می‌دهد، تا بیمار بتواند با علم و آگاهی تصمیم بگیرد.

3-آمادگی پوست ناحیه عمل

قبل از جراحی پوست باید عاری از هر گونه عفونت یا تحریک باشد. در صورت وجود هر یک، باید پزشک را مطلع نمود تا قبل از جراحی برای بهبود آن اقدام نماید.

4- ارزیابی داروهای مصرفی

قبل از جراحی پزشک باید از همه داروهای مصرفی بیمار، حتی مکملها و گیاهان دارویی اطلاع داشته باشد تا در صورت لزوم برای متوقف کردن یا ادامه مصرف آنها تصمیم بگیرد. وی احتمالا داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین، ایبوپروفن، وارفارین و امثال آن، و همچنین داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند متوتروکسات که احتمال عفونت را افزایش می‌دهند، قطع می‌کند. سیگار نیز باعث تاخیر در ترمیم زخم و ایجاد کبودی می‌شود و باید قبل از عمل قطع شود.

5-کاهش وزن

ممکن است جراح از افرادی که وزن اضافه دارند بخواهد قبل از جراحی مقداری وزن کم کنند تا فشار وارد بر لگن جدید، و خطر احتمالی جراحی کاهش یابد.

6-ارزیابی دندانپزشکی

اگرچه عفونت پس از تعویض مفصل لگن معمول نیست، اما در صورت ورود باکتری به جریان خون، عفونت ایجاد می‌شود. از آنجا که باکتریها می‌توانند در طی مراحل دندانپزشکی وارد جریان خون شوند، باید اقدامات مهم دندانپزشکی (مانند کشیدن دندان و کار پریودنتال) قبل از جراحی تعویض مفصل لگن انجام شود.

7- ارزیابی ادراری

افرادی که سابقه عفونت ادراری اخیر یا مکرر دارند، باید قبل از جراحی ارزیابی اورولوژی داشته باشند. مردان مسن مبتلا به بیماری پروستات نیز باید قبل از جراحی، تکمیل درمان مورد نیاز را در نظر بگیرند.

8- برنامه ریزی برای تقاضای کمک از دیگران

بیمار کم کم خواهد توانست با عصا یا واکر راه برود، اما ممکن است برای چندین هفته اول بعد از تعویض مفصل لگن در انجام کارهای روزمره به کمک نیاز داشته باشد.

9- تغییرات خانه برای بعد از عمل تعویض مفصل لگن

تغییرات زیر می‌تواند باعث شود انجام امور روزمره در خانه در دوره بهبودی آسان‌تر شود:

• نصب نرده و میله‌های ایمنی در حمام و راه پله
  • فراهم کردن از صندلی پایدار و مخصوص دارای پشتی بلند و دسته
  • صندلی توالت با ارتفاع مناسب
  • استفاده از نیمکت یا صندلی، و دوش دسته بلند در حمام
  • فراهم کردن پاشنه کش بلند و وسیله ای که بتوان بدون خم شدن اشیارا برداشت
  • برداشتن قالیچه‌های ناپایدار و سیمهای برق در مسیر رفت و آمد بیمار

11- فیزیوتراپی

ممکن است پزشک از بیمار بخواهد به یک فیزیوتراپیست مراجعه کند. فیزیوتراپیست در داشتن انتظارات واقع بینانه، آموزش تمرینات و حرکتهای اصلاحی و تقویتی، و استفاده از عصا یا واکر برای بعد از تعویض مفصل زانو بیمار را راهنمایی می‌کند.

بعد از عمل تعویض مفصل لگن

1-بهبودی

بهبودی بعد از عمل تعویض مفصل لگن تا حد زیادی به این بستگی دارد که بیمار در چند هفته اول پس از جراحی از دستورات جراح ارتوپدی در مورد مراقبت در منزل پیروی کند.

2-مدیریت درد

انواع مختلفی از داروها از جمله مواد افیونی، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) ، استامینوفن، و بی‌حس کننده های موضعی برای تسکین کوتاه مدت درد پس از جراحی تعویض مفصل لگن تجویز می‌شوند.

3-مراقبت از زخم

بخیه ها یا منگنه ها تقریباً 2 هفته پس از جراحی تعویض مفصل ران برداشته می‌شوند. زخمها باید تمیز و خشک نگه داشته شوند. برای جلوگیری از تحریک با لباس ممکن است پانسمان زخم ادامه یابد.

4-رژیم غذایی

پس از جراحی تعویض مفصل لگن بیمار برای چند هفته ممکن است کم اشتها شود و این غیر عادی نیست. پیروی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل، غالباً همراه با مکمل آهن، و دارای پروتئین کافی برای ترمیم مناسب بافتها و بازیابی قدرت عضلات اهمیت دارد. مصرف زیاد مایعات توصیه می‌شود.

5-استحمام

از آنجا که پانسمان‌های جدید ضد آب هستند، تا یک هفته بیمار می‌تواند با همان پانسمان استحمام کند. اما هنگام استحمام شخص دیگری باید مراقب وی باشد تا از لیز خوردن و افتادن جلوگیری شود بعد از برداشتن پانسمانها، بیمار می‌تواند بدون پانسمان استحمام کند، ولی باید محل زخم را خشک کند.

6-فیزیوتراپی و ورزش

فیزیوتراپی در اولین فرصت و حداکثر 1 تا 2 روز بعد از تعویض مفصل لگن شروع می‌شود. فیزیوتراپیست در روزهای اول انجام ایمن فعالیت‌هایی مانند چرخیدن در رختخواب، پایین آمدن از تخت، نشستن روی صندلی را آموزش می‌دهد و به تدریج در روزها و هفته‌های بعد اورا به سمت تمرینات کششی، تحمل وزن، و افزایش دامنه حرکت هدایت می‌کند.

ورزش، به ویژه در چند هفته اول پس از جراحی یکی از مولفه های مهم مراقبت در منزل است. بیمار باید بتواند اکثر فعالیتهای سبک زندگی روزمره را طی 3 تا 6 هفته پس از جراحی از سر بگیرد. برنامه فعالیت ورزشی شامل موارد زیر است:

• برنامه پیاده روی تدریجی، ابتدا در خانه و بعداً در خارج خانه
  • از سرگیری سایر فعالیت‌های عادی خانگی، مانند نشستن، ایستادن و بالا رفتن از پله‌ها
  • تمرینات خاص چند بار در روز برای بازیابی حرکت و تقویت مفصل ران