شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران و درمان آن

شکستگی ران

در بدن انسان 206 استخوان مختلف وجود دارد. استخوان فمور طویل‌ترین و مستحکم‌ترین استخوان بدن شماست. در این مقاله قصد داریم به شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران بپردازیم. با ما همراه باشید.

  • جراح استخوان، مفاصل و شکستگی ها
  • جراحی تعویض مفصل، و آسیب های ورزشی
  • جراحی آرتروسکوپی
  • ارتوکین تراپی
  • تعویض مفصل لگن
  • تزریق ژل
  • تزریق کورتون

جهت دریافت نوبت و مشاوره با شماره 09033339669 تماس بگیرید.

ما بهترین خدمات را به بیمارانمان ارائه میکنیم

آناتومی استخوان ران

استخوان ران یک استخوان بلند محسوب می‌شود. قسمت بالایی این استخوان از چند بخش مختلف از جمله سر فمور، گردن فمور و کندیل‌های بزرگ و کوچک تشکیل شده است. این بخش درون یک حفره در استخوان لگن به نام حفره استابولوم قرار می‌گیرد. این حفره مفصل لگن شما را می‌سازد و امکان تحرک استخوان ران را در جهات مختلف فراهم می‌سازد. قسمت میانی این استخوان تنه یا شفت گفته می‌شود. این بخش طویل‌ترین بخش استخوان است. در بخش پایینی، این استخوان از دو ناحیه برآمده تشکیل شده است. این نواحی در تشکیل مفصل زانو شرکت دارند و با رباط‌های مختلفی ارتباط برقرار می‌کنند.

لنگیدن بعد از شکستگی ابتدای استخوان ران

استخوان ران نقش مهمی در راه رفتن شما ایفا می‌کند. به همین علت شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران موجب لنگیدن شما خواهد شد. چرا که شما یکی از مهم‌ترین ارکان حفظ تعادل خود را از دست می‌دهید. به همین دلیل شما باید پس از شکستگی این استخوان در سریع‌ترین زمان ممکن جهت درمان شکستگی اقدام نمایید.

مدت درمان شکستگی ابتدای استخوان ران

طول درمان شکستگی ابتدای استخوان ران بستگی به روش درمانی و شرایط بدنی شما دارد. به طور معمول شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران به 3 الی 6 ماه زمان جهت التیام نیاز دارد. در صورتی که شرایط بدنی مناسبی نداشته باشید این مدت زمان می‌تواند بیشتر هم باشد. برای مثال تحقیقات نشان داده است که جوش خوردن استخوان در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری به طول می‌انجامد. همچنین با افزایش سن، احتمال عدم جوش خوردن این استخوان بالاتر می‌رود.

درمان شکستگی استخوان ران

زمان راه رفتن بعد از شکستگی ابتدای استخوان ران

به طور معمول افرادی که با شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران مواجه می‌شوند به یک هفته استراحت مطلق در بیمارستان نیاز دارند. پس از این یک هفته، در صورتی که بیمار شرایط مناسبی داشته باشد مرخص خواهد شد. پس از مرخص شدن، بیمار باید فعالیت‌هایی جهت بازیابی توان راه رفتن خود انجام دهد. برای این کار، بیمار به یک فیزیوتراپ یا کار درمان گر مراجعه می‌کند و با انجام ورزش‌های مخصوص، مانع از آتروفی عضلات خود شده و به مرور زمان توانایی راه رفتن خود را بازیابی می‌کند. بنابراین مدت زمان دقیقی برای راه رفتن بعد از جراحی استخوان فمور تعیین نشده است.

علت شکستگی ابتدای استخوان ران

رایج‌ترین علت شکستگی استخوان ران در جوانان تصادفات رانندگی می‌باشد. در این تصادفات نیروی زیادی به استخوان‌ها وارد شده و سبب ایجاد شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران می‌شود؛ اما شکستگی ابتدای استخوان ران در سالمندان اینگونه نیست. بسیاری از سالمندان ممکن است با یک زمین خوردن ساده هم دچار شکستگی در این استخوان شوند! این اتفاق معمولا به علت کمبود کلسیم بدن این افراد و بیماری استئوپروز یا پوکی استخوان رخ می‌دهد. از دیگر افرادی که می‌توانند دچار این بیماری شوند، بانوان شیردهی هستند که تغذیه مناسبی ندارند و کلسیم کافی مصرف نمی‌کنند.

شکستگی استخوان ران متصل به لگن

یکی از خطرناک ترین نوع شکستگی، شکستگی استخوان ران متصل به لگن است که برای افراد مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. افرادی که دارای پوکی استخوان هستند و یا استخوان های ضعیفی دارند با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. ناتوانی در ایستادن، عدم توانایی حرکت پا، ایجاد تورم و کبودی در قسمت بالای ران و درد های شدید از علائم این نوع از شکستگی می باشد. برای پیشگیری از این شکستگی می توان اصولی را رعایت نمود که در ادامه به آنها می‌پردازیم. اولین مورد استفاده مداوم و منظم از قرص ویتامین دی و کلسیم می‌باشد. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز برای افراد بسیار کمک کننده خواهد بود. در صورت پوکی و ضعف استخوان ها حتما به انجام آزمایش تراکم سنجی استخوان مبادرت ورزید و نتیجه را به پزشک متخصص نشان دهید. برای بالا بردن قدرت و تعادل بدنی می توان از ورزش هایی نظیر پیاده روی، کوه نوردی و یا دویدن استفاده نمود.

شکستگی استخوان ران در سالمندان

افراد پس از سن پنجاه سالگی با مشکلاتی نظیر پوکی استخوان مواجه می شوند و باید در این امر حساسیت بسیاری به خرج دهند. از انواع شکستگی در استخوان ران سالمندان می توان به شکستگی عرضی، شکافی، ترکیبی، باز و مارپیچ اشاره داشت. در شکستگی عرضی خط مستقیم شکستگی به صورت افقی است اما در شکستگی شکافی، شکستگی درای زاویه اما امستقیم است که در سراسر شافت قابل رویت است. به شکستگی های دایره مانند که با پیچش ران اتفاق افتاده است شکستگی مارپیچ گفته می شود. در برخی از افراد سالمند این استخوان به صورت صحیح جوش نمی خورد و باعث تغییر شکل استخوان ها و بد راه رفتن افراد سالمند خواهد شد. در دراز مدت نیز باعث ایجاد آرتروز زانو می گردد، کمک گرفتن از پزشک حاذق ار بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری خواهد کرد.


راه رفتن بعد از شکستگی ران پا

با بررسی های تکمیلی پزشک و آگاهی از میزان آسیب دیدگی ها می توانید نحوه صحیح راه رفتن بعد از شکستگی ران پا را متوجه شوید. کمک گرفتن از ویلچر در روز های ابتدایی به افراد کمک شایانی خواهد نمود و استفاده از توالت فرنگی برای این افراد توصیه اکید می شود. استفاده از غذاهایی که شامل پروتئین، کلسیم و ویتامین دی هستند به بهبود وضعیت راه رفتن کمک شایانی خواهد کرد. کم تحرکی و افزایش وزن باعث افزایش روند درمان خواهد شد بنابراین پس از عمل تلاش کنید تا خود را حرکت دهید. انجام تمرینات روزانه نیز به افراد کمک بسیار زیادی خواهد کرد و نباید از آن غافل شد. استفاده از کفش های استاندارد و زانو بند های طبی نیز می تواند کمک زیادی به تسریع راه رفتن افراد بعد از شکستگی کند. دارو های تجویز شده توسط پزشک را به صورت کامل و سر وقت استفاده کنید.

شکستگی ران پا و پلاتین

در گذشته از فولاد ضد زنگ برای درمان شکستگی استخوان ران استفاده می شد اما امروزه استفاده از پلاتین های فلزی از جنس تیتانیوم و… رایج گردیده است. برخی از اوقات وجود پلاتین در پا باعث ایجاد عفونت می گردد که از علائم آن می توان به تورم، خونریزی، دمل، استفراغ و… را نام برد. این علائم با دارو های مسکن بهبود پیدا نمی کند و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. بی توجهی به علائم گفته شده ممکن است سبب بروز اتفاقات ناگواری شود پس نسبت به همه علائم حساس باشید. هزینه های درمانی نیز همیشه فکر افراد را مشغول می کند و تلاش دارند تا با کمترین هزینه روند درمان را بگذرانند.

هزینه شکستگی استخوان ران در صورت بیمه بودن فرد، به او بازگردانده خواهد شد و افراد نباید نگرانی از این بابت داشته باشند.

درمان شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران

برای درمان شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران تنها یک راه درمانی وجود دارد: جراحی. با این وجود با توجه به شرایط بدنی بیمار و نوع شکستگی، جراحی‌های متفاوتی جهت درمان انتخاب می‌شوند. رایج‌ترین این جراحی‌ها عبارتند از:

  • PFN
  • DHS
  • استفاده از نیل فمورال
  • تعویض مفصل لگن

در ادامه به بررسی هر یک از این جراحی‌ها می‌پردازیم.

PFN

جراحی پروگزیمال فمورال نیلینگ یا PFN یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران می‌باشد. در این روش یک پروتز صناعی در قسمت بالایی استخوان ران قرار می‌گیرد. این پروتز توسط یک پیچ مخصوص که پیچ لگ نام دارد در بدنه استخوان فیکس می‌شود. این پیچ نسبتا بلند است و به صورت مایل وارد استخوان شده و نوک آن پس از عبور از گردن فمور، وارد سر آن می‌شود. معمولا از این جراحی برای کسانی استفاده می‌شود که شکستگی جزئی در قسمت گردن یا سر فمور دارند.

DHS

داینامیک هیپ اسکرو یا DHS یک جراحی دیگر جهت درمان شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران می‌باشد. در این روش یک پروتز روی سطح استخوان قرار می‌گیرد. این پروتز یک قسمت استخوانی داشته که وارد گردن و سر استخوان فمور می‌شود. در انتها یک پیچ لگ وارد این کانال شده و پروتز با چند پیچ دیگر روی استخوان فیکس می‌گردد. معمولا از این روش در کیس‌هایی استفاده می‌شود که علاوه بر شکستگی گردن استخوان ران، یک شکستگی در قسمت بالایی تنه ران نیز وجود دارد.

استفاده از نیل فمورال

نیل فمورال یک پروتز معمولا فلزی است که داخل تنه استخوان ران قرار می‌گیرد. این روش بیشتر در درمان شکستگی‌های تنه استخوان ران کاربرد دارد. پس از قرار گرفتن پروتز در کانال استخوانی، توسط چند پیچ در بالا و پایین استخوان فیکس می‌شود تا قطعات شکسته را به هم نزدیک کند.

تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن یکی دیگر از جراحی‌های شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران می‌باشد. در این جراحی، سر فمور، گردن فمور و حتی بخش‌هایی از استخوان لگن از بدن خارج شده و پروتزهای مصنوعی جای آنها را پر می‌کنند. این روش بیشتر در شکستگی‌هایی که موجب مرگ سلول‌های قسمت سر ران شده‌اند استفاده می‌شود. همچنین این روش رایج‌ترین روش درمان شکستگی‌های ابتدای استخوان ران در سالمندان و افرادی که تراکم استخوانی کمی دارند نیز می‌باشد.

هزینه درمان شکستگی استخوان ران

هزینه شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران

هزینه درمان شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران بستگی به روش درمانی انتخاب شده و میزان موفقیت آن  دارد. جراحی‌های متفاوت هزینه متفاوتی دارند. برای مثال تعویض مفصل به علت استفاده از پروتزهای گران قیمت، حساسیت بالای جراحی و طولانی بودن آن گران‌ترین روش درمانی برای این شکستگی محسوب می‌شود. همچنین در برخی از افراد به دلایل مختلفی ممکن است استخوان جوش نخورد که در این مواقع باید روش درمانی دیگری را امتحان کرد.

کلام آخر

شکستگی خرد شده ابتدای استخوان ران یکی از شکستگی‌های استخوانی خطرناک می‌باشد. امروزه راهکارهای مختلفی برای درمان این شکستگی وجود دارند. شما می‌توانید پس از مشورت با پزشک معالج خود یکی از این راهکارها را اتخاذ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *