آرتروز زانو

خدمات کلینیک دکتر فرید شهریور

• درمان جدید ارتروز در شیراز

آرتروز (Osteoarthritis) چیست؟

آرتروز (OA) یا استئوآرتریت یک بیماری مفصلی بسیار شایع، و شایع ترین شکل آرتریت است. این بیماری با تخریب غضروف مفصلی و تغییرات استخوان همراه است.

تغییرات معمولاً به آرامی ایجاد شده، با گذشت زمان بدتر می‌شوند. البته برای بیشتر افراد، وقتی علائم بیماری به اوج خود می‌رسند، ثابت می‌مانند.

آرتروز می‌تواند هر مفصلی را در بدن متاثر کند، اما اثر آن بر روی مفاصلی که بیشترین وزن را تحمل می‌کنند، یا زیادتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند زانوها، پاها، لگن، و دستها بیشتر است. آرتروز باعث دردناک، متورم، و سفت شدن مفصل شده، عملکرد و توان حرکتی را کاهش می‌دهد و حتی گاهی در انجام امور روزمره اختلال ایجاد می‌کند.

آسیب مفصلی مربوط به استئوآرتریت قابل برگشت نیست اما علائم آن را می‌توان کنترل کرد که این کار با روشهای جراحی و غیر جراحی امکان پذیر است.

درمانهای سنتی و نوین آرتروز در شیراز توسط دکتر فرید شهریور متخصص ارتوپدی و عضو هیئت علمی درمانی دانشگاه شیراز انجام می‌شود.

آرتروز چگونه ایجاد می‌شود؟

در مفصل سالم، یک پوشش سخت، اما صاف و لغزنده به نام غضروف سطح استخوانها را می پوشاند و به حرکت آزادانه آنها در برابر یکدیگر کمک می‌کند. در مفصلی که دچار آرتروز شده، بخشی از این غضروف نازک، و سطح آن خشن می‌شود و مفصل نمی‌تواند به همان راحتی که باید، حرکت کند. در این هنگام، بدن سعی در ترمیم آسیب دارد، و فرایندهای ترمیم ممکن است ساختار مفصل را تغییر دهند. اما فرآیندهای ترمیم همیشه به خوبی کار نمی‌کنند و تغییرات مفصل گاهی اوقات باعث بروز علائمی مانند درد، تورم، یا اختلال در حرکت طبیعی مفصل می‌شود. این هنگامی است که وقایع زیر در مفصل ایجاد شده است:

• تشکیل خار استخوان (استئوفیت) یا استخوان اضافی در لبه مفصل که گاهی می‌تواند حرکت را محدود کرده، باعث اصطکاک بافت‌ها شود.
  • ضخیم شدن پوشش کپسول مفصلی (سینوویوم) که باعث تولید بیشتر مایعات و تورم مفصل می‌شود.
  • کشیدگی بافت‌هایی که مفصل را احاطه کرده، آنرا حمایت می‌کنند.

علائم آرتروز

علامت اصلی آرتروز درد، و گاهی سفتی مفصل آسیب دیده است. شدت علائم از فرد به فرد و از مفصل به مفصل متفاوت است. علائم گاهی خفیف هستند و گاهی آنقدر شدید می‌شوند که بر کیفیت زندگی فرد اثر می‌گذارند. درد مفصل هنگام حرکت دادن آن یا در انتهای روز بیشتر است. ممکن است پس از استراحت (برخاستن از خواب یا مدتی بی‌حرکت بودن) در مفصل احساس سفتی ایجاد شود که معمولاً پس از حرکت از بین می‌رود. سایر علائم استئوآرتریت عبارتند از:

• تورم مفصل آسیب دیده، که می‌تواند سفت و سخت (ناشی از رشد استخوان)، یا نرم (ناشی از ضخامت پوشش مفصل و تجمع مایع اضافی داخل کپسول مفصل) باشد.
  • کاهش دامنه حرکت مفصل
  • تولید صدا هنگام حرکت (کرپیتوس)
  • حساسیت به لمس
  • تحلیل عضلات اطراف مفصل و جا باز کردن مفصل
  • کاهش انعطاف پذیری
  • تشکیل خار استخوان

علت آرتروز  و عوامل خطر آن

تخریب تدریجی غضروفهای پوشاننده انتهای استخوانهای مفاصل باعث افزایش اصطکاک و سایش استخوانها بر یکدیگر، تغییرات استخوانی، و التهاب پوشش مفصلی می‌شود. عوامل زیر در بروز استئوآرتریت نقش دارند:

• سن: آرتروز معمولاً از اواخر دهه 40 به بعد شروع می‌شود (به علت ایجاد تغییرات بدنی مانند ضعیف شدن عضلات، افزایش وزن، و کاهش توانایی بهبود خودکار بدن)
  • جنسیت: آرتروز غالبا در زنان شایعتر و شدیدتر است.
  • چاقی: عامل مهمی به ویژه در مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانو و لگن است.
  • آسیب دیدگی مفصل یا جراحی مفصل که می‌تواند زمینه ساز آرتروز شود.
  • فعالیت‌های بسیار سخت و تکراری
  • ناهنجاری‌های مفصلی مادرزادی یا بیماریهای دوران کودکی
  • عوامل ژنتیکی
  • بیماریهای مفصلی مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس
  • نژاد: آرتروز در برخی جمعیت‌های آسیایی کمتر دیده می‌شود.
  • ابتلا به برخی بیماریهای متابولیک مانند دیابت و بیماریهایی که با تجمع آهن در بدن همراه است (مانند هموکروماتوز)
چاقی عامل مهمی به ویژه در بروز آرتروز
چاقی عامل مهمی به ویژه در بروز آرتروز در مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانو و لگن است

عوامل خطر غیر مستقیم:

آب و هوا: تغییرات آب و هوایی، مخصوصا هنگامی که فشار جو در حال کاهش است (مانند درست قبل از باران)، درد آرتروز را تشدید می‌کند.

رژیم غذایی: برخی غذاها درد و سایر علائم آرتروز را کم یا زیاد می‌کنند. با این حال، یک رژیم کاهش دهنده وزن بیش از سایر عوامل خاص رژیم غذایی موثر است.

کدام مفاصل تحت تأثیر آرتروز قرار می‌گیرند؟

هر مفصلی می‌تواند دچار آرتروز شود، اما علائم مرتبط با آن اغلب در مفاصل زانوها، لگن، دستها، ستون فقرات و انگشتان شست پا تأثیر می‌گذارد.

مفاصلی که بیشتر تحت تاثیر آرتروز قرار می‌گیرند

تشخیص آرتروز

تشخیص درست آرتروز از اهمیت زیادی برخوردار است و معمولاً بر اساس موارد زیر صورت می‌گیرد:

• علائم بیماری که توسط بیمار بیان می‌شود.
  • معاینه فیزیکی، که شامل بررسی حساسیت، صدای مفصل (کرپیتوس)، تورم و قرمزی، دامنه حرکتی، انعطاف پذیری، ثبات مفصل، ضخامت و قدرت عضلات پشتیبان مفصل توسط پزشک است.
  • آزمایش خون، برای رد کردن سایر بیماریها از جمله آرتریت روماتوئید
  • تصویربرداری با اشعه ایکس جهت مشاهده کاهش فضای بین استخوانها، رسوبات کلسیم، و خار استخوان. در موارد پیچیده تر اسکن MRI برای شناسایی سایر مشکلات احتمالی مفید است.
  • آنالیز مایع مفصلی، پزشک با سوزن مقداری از مایعات مفصلی را بر می‌دارد تا به منظور تشخیص التهاب، و رد کردن نقرس یا عفونت آزمایش شود.

درمان آرتروز

اگرچه، آرتروز قابل برگشت نیست و درمان قطعی ندارد، اما درمانهای موجود می‌توانند درد را کاهش داده، در بهبود حرکات به فرد کمک کنند. درمان از روشهای محافظه کارانه، خانگی و غیر تهاجمی شروع می‌شود و در صورت موثر نبودن تا جراحی پیش می‌رود.

درمانهای محافظه کارانه

اولین داروهایی که می‌توانند به تسکین درد آرتروز کمک کنند، عبارتند از:

• استامینوفن: در تسکین درد خفیف تا متوسط ​​موثر است. مصرف بیش از دوز توصیه شده آن می‌تواند باعث آسیب کبدی شود.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): مانند ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم و غیره. بدون نسخه در دسترس هستند و نقش آنها کاهش درد و التهاب است. انواع قویتر این داروها نیز با نسخه پزشک در دسترس هستند. مصرف مداوم این داروها ممکن است باعث ناراحتی معده، مشکلات قلبی عروقی، خونریزی و آسیب کبدی و کلیوی شود. انواع موضعی آنها که به صورت ژل تهیه می‌شوند عوارض جانبی کمتری دارند.
  • کدئین و اکسی کدون، قوی تر هستند و در موارد شدیدتر توسط پزشک تجویز می‌شوند.
  • دولوکستین، این داروی ضد افسردگی برای درمان درد های مزمن، از جمله درد آرتروز نیز تأیید شده است.

فیزیوتراپی و ورزش

تمرینات فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اطراف مفصل، افزایش استقامت، انعطاف پذیری، و کاهش درد انجام می‌شود. ورزش منظم و ملایم مانند شنا، پیاده روی، و آیروبیک در آب نیز می‌تواند به همان اندازه موثر باشد. فعالیت بدنی مناسب و دوستدار مفصل نه تنها وضعیت را بدتر نمی‌کند، بلکه می‌تواند در تسکین درد، و بهبود عملکرد و کیفیت زندگی موثر باشد. ورزش را باید تا زمانی ادامه داد که درد ایجاد نشود.

کاهش وزن

وزن اضافی استرس وارده به مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانوها و پهلوها را افزایش می‌دهد. حتی کاهش جزئی وزن می‌تواند در کاهش فشار و میزان درد موثر باشد.

کار درمانی

متخصص کاردرمانی به بیمار کمک می‌کند تا انجام امور روزمره بدون ایجاد فشار اضافی بر روی مفاصل دردناک خود را یاد بگیرد.

کفش مناسب

انتخاب کفشهای راحت و حمایتی می‌تواند در پاها و سایر مفاصل تحمل کننده وزن (زانوها، لگن، ستون فقرات) نیز تفاوت ایجاد کند. کفش ایده آل دارای کف ضخیم اما نرم، رویه نرم و فضای زیادی در قسمت انگشتان پا و توپ پا است.

بریس یا درج کفش

درج کفش یا سایر ابزارها با کاهش فشار به مفصل از آن پشتیبانی کرده، درد هنگام ایستادن یا راه رفتن را کاهش می‌دهند.

بریس یا درج کفش جهت درمان آرتروز