درمان منیسک زانو در شیراز

• تشخیص پارگی منیسک زانو
  • درمان پارگی منیسک زانو در شیراز

پارگی مینیسک (منیسک) زانو

منیسک (مینیسک)غضروف C شکلی است که در هر زانو دو قطعه از آن وجود دارد و کار آن بالشتک سازی و کاهش اصطکاک بین استخوان ران و استخوان درشت نی ساق در مفصل زانو است.

فعالیت‌هایی که باعث پیچش یا چرخش شدید زانو شود، به ویژه هنگامی که تمام وزن فرد روی آن قرار می‌گیرد، می‌تواند منجر به پارگی منیسک زانو شود. پارگی منیسک یکی از آسیبهای شایع زانو است و در ورزشهای تماسی بیش از سایر موقعیتها رخ می‌دهد.

پارگی منیسک زانو باعث درد، تورم و سفتی می‌شود و در موارد شدید می‌تواند باعث قفل شدن زانو و محدودیت حرکت آن شود. پارگی منیسک در اغلب موارد به درمانهای محافظه کارانه مانند استراحت، یخ گذاشتن، و مصرف مسکن ها پاسخ می‌دهد و در موارد شدید نیاز به جراحی دارد.

درمان پارگی منیسک زانو در شیراز توسط دکتر فرید شهریور انجام می‌شود. دکتر شهریور دارای بورد تخصصی ارتوپدی، عضو هیات علمی درمانی بیمارستان شهید رجایی شیراز، و دارای سوابق علمی و آموزشی متعددی در زمینه مشکلات استخوانها و مفاصل است. کلینیک تخصصی دکتر شهریور مرکز انجام خدمات و جراحیهای ارتوپدی است و در آن تشخیص، ارزیابی، و درمان پارگی منیسک زانو با دقت و سرعت انجام می‌گیرد.

درمان پارگی منیسک زانو در شیراز

آناتومی مختصر زانو

زانو بزرگترین مفصل بدن است و در محلی که استخوان ران به استخوان درشت نی متصل می‌شود، امکان خم و راست کردن پا و انجام فعالیتهای متنوعی را برای انسان فراهم می‌کند. زانو دارای ساختارهای مختلفی است که همزمان تسهیل تحرک و محافظت از آن در برابر آسیبها را بر عهده دارند.

عضلات چهار سر ران (راست کننده) و عضله همسترینگ (خم کننده) وظیفه حرکت مفصل زانو را بر عهده دارند و بعلاوه، در ایجاد ثبات زانو و جلوگیری از حرکت آن در جهات ناخواسته شرکت می‌کنند.

رباطهای جانبی داخلی (MCL) و خارجی (LCL)، و رباط صلیبی قدامی (ACL) و رباط صلیبی خلفی (PCL) مفصل زانو را در استراحت و حرکت تثبیت می‌کنند.

غضروفهای درون مفصل، برای محافظت از استخوانها در برابر فشار ناشی از حرکات متنوع، بالشتک فراهم کرده، مانع از سایش استخوانها به یکدیگر می‌شوند و با خنثی کردن ضربات وارده، از آسیب زانو جلوگیری می‌کنند. منیسک‌های داخلی و جانبی دو پد غضروفی گوه ای ضخیم هستند که به قسمت بالای استخوان درشت نی متصل شده اند و به آنها فلات درشت نی (Tibial plateau) گفته می‌شود.

هر منیسک دارای شاخ قدامی در جلو و شاخ خلفی در قسمت عقب است. اگر سطحی که استخوانهای مفصل زانو روی آن در کنار یکدیگر می‌لغزند نرم نباشد، با هر خم و راست شدن درد ایجاد می‌شود. این سطح نرم را غضروفها و منیسک‌ها ایجاد می‌کنند.

درمان پارگی منیسک زانو در شیراز توسط مجرب‌ترین بهترین دکتر ارتوپد شیراز صورت می‌گیرد و بار این مشکل را از دوش شما و عزیزانتان برمی‌دارد.

منیسک‌های داخلی و جانبی

انواع پارگی منیسک زانو

منیسک به دو منطقه قرمز و سفید تقسیم می‌شود. منطقه قرمز یک سوم بیرونی آنرا تشکیل می‌دهد و خونرسانی بهتری دارد. به همین علت پارگیهای آن اغلب قابل ترمیم هستند. منطقه سفید دو سوم داخلی را تشکیل می‌دهد و  بر خلاف منطقه قرمز خونرسانی قابل توجهی ندارد. پارگیهای این ناحیه حتی پس از ترمیم بهبود نمی‌یابند. دسته بندی پارگی منیسک زانو به صورت زیر است:

پارگی شعاعی (Radial Tear)

متداول‌ترین نوع پارگی است و در ناحیه سفید اتفاق می‌افتد. بنابراین به خودی خود بهبود نمی‌یابد و در موارد شدید به جراحی نیاز دارد. در جراحی، بخش آسیب دیده را حذف و مرتب می‌کنند.

پارگی افقی (Horizontal Tear)

این نوع پارگی در عرض دو ناحیه گسترش می‌یابد و معمولا به آسانی ترمیم می‌شود، مخصوصا اگر در قسمت قرمز واقع شده باشد. هنگام ترمیم این پارگی جراح به جای برداشتن قسمت آسیب دیده، الیاف محیطی منیسک را به هم می‌دوزد.

پارگی ناقص (Incomplete Tear)

این پارگی که به آن درون منیسکی (Intrasubstance tear) نیز گفته می‌شود، در هنگام جراحی طبیعی به نظر می‌رسد، اما وجود آن علامتی برای شروع تغییرات دژنراتیو در منیسک است. این نوع پارگی معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند و نیازی به جراحی ندارد.

پارگی پیچیده (Complex Tear)

پارگی پیچیده منیسک شامل چندین الگوی پارگی و غالبا دارای نشانه هایی از پارگیهای شعاعی و افقی است. این آسیب معمولاً با جراحی جبرانی درمان نمی‌شود، ولی می‌توان منیسک را برداشت.

پارگی  فلپ (Flap Tear)

پارگی فلپ نیز یک الگوی پارگی غیر معمول ایجاد می‌کند. بیماری که دچار پارگی فلپ می‌شود ممکن است در زانو احساس گرفتگی کند و با برداشتن بخش بسیار کوچکی از منیسک می‌توان درد را برطرف نمود.

پارگی باکت هندل (Bucket Handle Tear)

شبیه پارگی افقی است ولی بخش وسیع‌تری از منیسک را درگیر می‌کند. در این نوع پارگی زانو گیر کرده، حرکت طبیعی آن مسدود می‌شود و برای بازیابی توانایی خم شدن زانو اغلب به جراحی فوری نیاز دارد.

علت پارگی منیسک زانو

آسیب ها

پارگی منیسک زانو به دلیل ضربه ناشی از پیچ خوردن شدید یا بیش از حد خم شدن مفصل زانو رخ می‌دهد. این آسیب معمولا در ورزشهای تماسی مانند فوتبال، بسکتبال، هاکی، همچنین اسکات عمیق، یا زانو زدن به خصوص هنگام بلند کردن وزنه سنگین، ایجاد می‌شود. پیچش شدید یا توقف ناگهانی می‌تواند منجر به آسیب انتهای استخوان ران در قسمت بالای استخوان درشت نی، و پارگی و تخریب غضروف منیسک شود.

آسیب ورزشی نه تنها در حین بازی، بلکه هنگام تمرینات نیز می‌تواند منجر به آسیب منیسک شود. الیاف غضروف با رباطهای اطراف زانو مرتبطند و بسته به نوع آسیب، پارگی منیسک زانو ممکن است با پارگی رباطهای وثیقه و صلیبی همراه باشد.

افزایش سن

خطر ایجاد پارگی منیسک زانو با افزایش سن افزایش می‌یابد زیرا غضروف به تدریج ساییده و فرسوده می‌شود و خونرسانی و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد. تخمین زده می‌شود که از هر 10 بیمار بالای 65 سال شش نفر دچار پارگی منیسک زانوی دژنراتیو هستند، اگرچه بسیاری از این پارگیها ممکن است هرگز مشکلی ایجاد نکنند.

چاقی

افزایش وزن بدن نیز باعث فشار بیشتر و آسیب پذیری منیسک می‌شود.

نوع منیسک

غضروفهای منیسک طبیعی “” C شکل یا هلالی شکل هستند، شکل متفاوتی از منیسک نیز وجود دارد که بیضی یا دیسکی شکل است. این نوع منیسک ضخیم تر،  و بیشتر مستعد آسیب و پارگی است.

پارگی منیسک بیشتر در هنگام ورزشهای تماسی اتفاق می‌افتد

علائم پارگی منیسک زانو

پارگی حاد منیسک زانو

پارگی منیسک زانو غالبا علائم یا مشکلی ایجاد نمی‌کند. در غیر این صورت علائم پارگی حاد عبارتند از:

• درد حاد به ویژه هنگام پیچاندن یا چرخاندن زانو
  • شنیدن صدا از زانو توسط بیمار
  • تورم یا سفتی
  • دشواری حرکت زانو بسته به میزان درد و تجمع مایع (تجمع مایعات در مفصل زانو راست کردن کامل زانو را دشوار و دردناک می کند)
  • احساس خالی شدن یا قفل شدن زانو

پارگی مزمن منیسک زانو

گاهی ممکن است آسیب حاد وجود نداشته باشد، و علائم زیر به مرور زمان ایجاد شوند:

• درد با دویدن یا راه رفتن در مسافتهای طولانی تر
  • تورم متناوب مفصل زانو
  • صدا دادن زانو، مخصوصا در بالا و پایین رفتن از پله
  • احساس ناپایداری و خالی شدن زانو (می‌تواند باعث سقوط بیمار شود)
  • قفل شدن زانو (ناتوانی در راست کردن کامل زانو)، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک قطعه منیسک پاره بر روی خود تا شود و دامنه کامل حرکت مفصل زانو را مسدود و خمش را به 15 تا 30 درجه محدود کند)

تشخیص پارگی منیسک زانو

معاینه زانو

تشخیص آسیب دیدگی زانو با شرح حال (پرسیدن جزئیات مربوط به نحوه جراحت) و معاینه فیزیکی آغاز می‌شود. معاینه زانو شامل بازرسی (نگاه کردن)، لمس کردن (احساس) و اعمال مانورهای تشخیصی خاص توسط پزشک است. لمس مفصل برای تشخیص گرمی و حساسیت ناحیه صورت می‌گیرد. ارزیابی ثبات رباطها، آزمایش دامنه حرکتی مفصل زانو، و قدرت عضلات چهار سر ران و عضله همسترینگ نیز جزو معاینه است. آزمایشهای زیادی برای ارزیابی ساختارهای داخلی زانو انجام می‌شود که معروفترین آن آزمایش مک کارتی (McMurray)، شامل خم کردن زانو و چرخاندن درشت نی به منظور شنیدن صدای مختصری است که می‌تواند دلیل بر پارگی منیسک زانو باشد.

تصویربرداری

• اشعه ایکس: پارگی منیسک زانو با اشعه ایکس دیده نمی‌شود اما به کمک آن سایر مشکلات زانو با علائم مشابه مانند شکستگی رد می‌شوند.
  • ام ​​آر آی: بهترین تصویربرداری برای تشخیص پارگی منیسک است
  • آرتروسکوپی: با آرتروسکوپ می‌توان قسمت داخلی زانو را بررسی کرد. آرتروسکوپ شامل یک دوربین کوچک است که از طریق برش کوچکی در کنار زانو وارد می‌شود و تصویر بزرگی از داخل زانو روی مانیتور نشان می‌دهد. آرتروسکوپی علاوه بر تشخیص، ترمیم پارگی منیسک زانو را نیز انجام می‌دهد.

درمان پارگی منیسک زانو

روش های درمانی

درمان پارگی منیسک زانو به اندازه و محل پارگی، وجود سایر آسیبها و مشکلات زمینه ای زانو، سن، و سطح فعالیت بیمار بستگی دارد. ناحیه قرمز منیسک خونرسانی خوبی دارد و پارگی آن ناحیه مخصوصا اگر کوچک باشد، به خودی خود بهبود می‌یابد.

در منطقه سفید وضعیت کاملا برعکس است. پارگی منیسک زانو را غالبا می‌توان به صورت محافظه کارانه و بدون جراحی درمان کرد. اما ورزشکاران یا افرادی که به کارهای بدنی اشتغال دارند احتمالا برای ادامه فعالیت خود به جراحی فوری نیاز دارند. بیشتر بیماران بین این دو حالت قرار می‌گیرند و تصمیم برای استفاده از روش درمانی برای آنها باید شخصی سازی شود.

درمان پارگی منیسک زانو
تصاویر آرتروسکوپی از منیسک سالم (چپ) و منیسک پاره شده (راست)، محل پارگی با پیکان نشان داده شده است

درمان غیر جراحی پارگی منیسک زانو

اولین مراحل درمان پس از پارگی حاد منیسک پیروی از پروتکل رایس (RICE) شامل استراحت، یخ گذاشتن، بستن زانو با نوار کشی و بالا نگه داشتن پا است.

مصرف داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند. برای پیشگیری از تداخل دارویی این داروها با سایر داروهای مورد استفاده منطقی است که مصرف آنها با نظر پزشک باشد.

همچنین باید از فعالیت های ضربه ای مانند دویدن و پریدن خودداری کرد. برای کاستن از وزن تحمیلی به زانو از عصا استفاده می‌شود.

بریس

معمولا در ابتدا استفاده از بریس لازم نیست چون آسیب منیسک باعث بی ثباتی ساختار مفصل زانو نمی‌شود. بعلاوه، بریس ها غالبا پا را در حالت کشش کامل (کاملا صاف) قرار می‌دهند و این می‌تواند با کاهش فضای مفصل زانو درد را بدتر کند.

فیزیوتراپی

پس از تسکین علائم آسیب دیدگی احتمالا پزشک برنامه های ورزشی هدایت شده ویژه ای را توصیه می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها برای تقویت عضلات اطراف زانو و افزودن به ثبات مفصل از ورزشهای کششی و تقویت کننده استفاده می‌کنند. دوره فیزیوتراپی 4 تا 6 هفته، و بسیار مفید است.

کنترل وزن

حفظ وزن ایده آل بدن به کاهش نیروهایی که می‌توانند به مفصل فشار وارد کنند کمک می‌کند.

ارتز کفش (Shoe orthotics)

ارتز کفش کفی‌های طبی هستند که می‌توانند برای توزیع نیروهای تولید شده هنگام راه رفتن و دویدن مفید باشند.

مکمل های غذایی

بسیاری از افراد با استفاده از کندرویتین و گلوکوزامین تسکین می‌یابند، ولی هنوز اثربخشی آنها در مطالعات علمی اثبات نشده است.

تزریق ها

از تزریق کورتون به مفصل زانو می‌توان برای کاهش التهاب مفصل و تسکین علائم موقتی استفاده کرد. سایر گزینه های تزریق برای کمک به رشد مجدد یا ترمیم آسیبهای منیسک شامل پلاسمای غنی از پلاکت و سلولهای بنیادی، در حال بررسی است.

درمان جراحی پارگی منیسک زانو

در صورت عدم موفقیت درمانهای محافظه کارانه، بزرگ بودن پارگی، و جهت رفع قفل شدگی زانو، ممکن است درمان جراحی توصیه شود.

درمان جراحی برای ترمیم یا برداشتن منیسک آسیب دیده انجام می‌شود. جراحی به روشهای زیر انجام می شود و در همه آنها سعی بر حفظ غضروف تا حد ممکن است:

• ترمیم منیسک (Meniscal Repair): شامل دوختن لبه های پاره شده به هم است.
  • منیسکتومی جزیی (Partial Meniscectomy): شامل برش ناحیه پاره شده، برداشتن قطعه آسیب دیده منیسک و صاف کردن محل آسیب است.
  • منیسکتومی کامل (Total Meniscectomy) در این روش کل منیسک برداشته می‌شود. برای افراد جوان که آرتروز پیشرفته ندارند، بعد از این عمل می‌توان کاشت منیسک (از جسد) انجام داد.
  • جراحی میکرو شکستگی (Microfracture Surgery) گزینه جراحی دیگری برای تحریک رشد غضروف جدید است. البته، غضروفی که در نتیجه این جراحی رشد می‌کند به ضخامت و استحکام غضروف اصلی منیسک نیست.
  • ترمیم آرتروسکوپی (Arthroscopic Repair): آرتروسکوپی به جراح ارتوپدی اجازه می‌دهد تا پارگی غضروف را ارزیابی کرده، و آنرا ترمیم کند.
درمان جراحی پارگی منیسک زانو
بالا تصویری از یخ گذاشتن روی زانو و پایین یک جراحی آرتروسکوپی زانو را نشان می‌دهد

بعد از جراحی پارگی منیسک زانو

• برای چند روز پس از عمل، استفاده از کیسه های یخ، استراحت دادن به زانو، و بالا نگه داشتن آن، درد و تورم را به حداقل می‌رساند.
  • فیزیوتراپی بعد از جراحی به منظور بازگرداندن دامنه حرکتی، قدرت و کنترل زانو، و جلوگیری از اسکار (جای زخم) و کنتراکچر (انقباض) در بافتهای نرم توصیه می‌شود.
  • ممکن است بعد از ترمیم برای محافظت زانو و ثابت نگه داشتن آن استفاده از بریس یا گچ گرفتن لازم باشد.
  • برای کاستن از فشار وزن روی زانو باید حداقل یک ماه از عصا استفاده کرد.
  • بازگشت به فعالیتهای عادی ممکن است 3 تا 6 هفته طول بکشد و آن زمانی خواهد بود که زانو درد و تورم نداشته باشد و کاملا خم و راست شود.

لینک کوتاه:

cutt.ly     |   bit.ly     |    tinyurl.com