هالوکس ریجیدوس(سفتی شست پا) و جراحی آن در شیراز

هالوکس ریجیدوس(سفتی شست پا) و جراحی آن و مراقبت های بعد جراحی در شیراز

هالوکس ریجیدوس

هالوکس ریجیدوس (Hallux rigidus) یا سفتی شست پا به وضعیتی گفته می‌شود که انگشت شست در اثر آرتروز مفصلی سفت و دردناک شده، راه رفتن و ایستادن را دشوار می‌کند.

این عارضه ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر در سنین 30 تا 60 سال دیده می‌شود و یک نفر از هر 40 نفر افراد بالاتر از 50 سال را درگیر می‌کند.

هالوکس ریجیدوس بعد از هالوکس والگوس دومین مشکل شایع انگشت شست پا است و گاهی با آن اشتباه گرفته می‌شود. درمان هالوکس ریجیدوس اغلب به شیوه غیر تهاجمی صورت می‌گیرد، و در صورت عدم موفقیت، جراحی تنها راه حل دائمی آن است. درمان هالوکس ریجیدوس در شیراز توسط دکتر فرید شهریور انجام می‌شود. وی در حال حاضر عضو هیئت علمی درمانی دانشگاه شیراز است و در بیمارستان‌های سطح شهر به امر درمان اشتغال دارد.

دکتر شهریور دارای سوابق درخشان آموزشی درمانی است و کلینیک تخصصی ارتوپدی وی مرکز انجام جراحی های سنتی و آرتروسکوپیک، ارتوکین درمانی، پی آر پی زانو در شیراز، و اصلاح ناهنجاری های اسکلتی مانند درمان پای پرانتزی در شیراز است.

• درمان هالوکس ریجیدوس در شیراز

علت ایجاد هالوکس ریجیدوس

هالوکس ریجیدوس نوعی آرتروز است و با تخریب غضروفهای پوشاننده انتهای استخوانهای مفصل انگشت شست پا، تنگ شدن فضای مفصلی، ایجاد زوائد دردناک استخوانی (خار استخوان یا اسپور)، درد و سفتی مفصل، و نهایتا خم شدن انگشت پا همراه است.

هالوکس ریجیدوس اغلب در افرادی ایجاد می‌شود که در پای خود دارای نقایصی مانند کف پای صاف یا پروناسیون بیش از حد ناحیه قوزک هستند که بر نحوه عملکرد پا و انگشت شست اثر می‌گذارد. آسیب دیدگی انگشت شست پا، و بیماریهای التهابی مانند آرتریت روماتوئید و نقرس نیز می‌توانند باعث ایجاد این وضعیت شوند. بهترین متخصص زانو در شیراز می‌تواند علت هالوکس ریجیدوس را تشخیص داده، مناسب‌ترین روش درمانی را به شما توصیه کند.

علت ایجاد هالوکس ریجیدوس و درمان در شیراز

عوامل خطر برای ابتلا به هالوکس ریجیدوس

عواملی که خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند عبارتند از:

• توارث
  • استفاده بیش از حد از انگشت شست پا
  • صدمات
  • آناتومی غیر طبیعی پا
  • جنسیت (بیشتر در زنان دیده می‌شود)

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به هالوکس ریجیدوس قرار دارند

علائم هالوکس ریجیدوس

علامتهای اصلی و اولیه شامل درد، سفتی،  تورم و التهاب در اطراف مفصل انگشت شست پا بویژه هنگام راه رفتن است. این علائم ابتدا خفیف هستند و با گذشت زمان بدتر شده، حرکت مفصل را کاهش میدهند. به وضعیت ابتدایی که در آن حرکت شست تا حدی محدود می‌شود، هالوکس لیمیتوس (hallux limitus) گفته می‌شود. با پیشرفت بیماری، درد حتی هنگام استراحت نیز وجود دارد و راه رفتن و ایستادن دردناک می‌شود. در مرحله انتهایی انگشت شست پا سفت، و گاهی مفصل منجمد (frozen joint) می‌شود. علائم بیماری در هوای سرد و مرطوب شدت می‌یابد. سایر علائم هالوکس ریجیدوس عبارتند  از:

• ایجاد برآمدگی پینه مانند در پا