بررسی بیماری فرایبرگ یا سیاه شدن استخوان‌های کف پا

بیماری فرایبرگ یا سیاه شدن استخوان‌های کف پا

بیماری فرایبرگ چیست ؟

بیماری فرایبرگ یا  Freiberg disease)) برای اولین بار توسط دکتر آلفار داچ فرایبرگ به عنوان یک نوع ترومای حاد ( التهاب شدید مفصلی ) شناسایی و تشخیص داده شد.

بیماری فرایبرگ یا همان سیاه شدن استخوان‌های کف پا یک نوع نکروز آواسکولار است که به علت نکروز ( نوعی بیماری که به علت عدم خون‌رسانی شریان‌ها به سلولهای بافت‌ها بروز پیدا می‌کند در این نوع بیماری سلول‌ها بعد از مدتی شروع به تجزیه و از بین رفتن خواهند کرد.) در استخوان‌های متاتارسال کف پا ( استخوان‌های پا به 3 دسته تارسال یا همان مچ پا، متاتارس یا همان استخوان‌های کف پا، استخوان‌های فالانجیز یا همان انگشتان پا تقسیم می‌شوند.) ایجاد می‌شود.

سایرمطالب: معرفی متخصص ارتوپد شیراز

در این بیماری شریان‌های استخوان‌های کف پا به دلایل متعددی نظیر : فشار و یا ضربه نمی‌توانند به شکل درست به استخوان‌های کف پا خون‌رسانی کنند و در نتیجه‌ی آن سیاه شده و دچار نکروز یا به اصلاح بالینی مرگ سلولی می‌شود.

خدمات کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر فرید شهریور

بیماری فرایبرگ در چه افرادی دیده می‌شود؟

همان طور که گفتیم علت بروز این بیماری فشار و ضربه است که به شریان‌های استخوان‌های کف پا وارد می‌شود به همین علت برخی از افراد بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند که عبارتند از :

_ بیماری فرایبرگ بیشتر در زنان جوان به علت استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و نامناسب بروز پیدا می‌کند. استفاده از کفش پاشنه بلند در طولانی مدت باعث ایجاد فشار و به مرور زمان منجر به ایجاد خمیدگی در استخوان‌های ناحیه‌ی کف پا می‌شود.

_ بیماری فرایبرگ در ورزشکارانی نظیر : فوتبالیست‌ها بسیار شایع است چرا که در ورزشکاران فشار و ضربه‌ی وارد بر استخوان‌های کف پا بسیار زیاد می‌باشد در این دسته از افراد فشار ناشی از ضربه باعث ایجاد اختلال درخونرسانی شریانی استخوان‌های کف پا شده که در طولانی مدت می‌تواند منجر به بروز التهاب و نکروز استخوانی در کف پا شود.

سایرمطالب: معرفی متخصص زانو در شیراز

_دسته‌ی آخر افرادی هستند که به شکل نادر به علت مشکلات ژنتیکی طول استخوان متاتارسال یا همان استخوان‌های کف پای آن‌ها نسبت به حالت عادی بلندتر است. کف پای این دسته از افراد بسیار مستعد ضربه و در نتیجه‌ی آن متحمل فشار زیاد است این فشار می‌تواند در طولانی مدت منجر به بروز بیماری فرایبرگ شود.

علائم بیماری فرایبرگ یا سیاه شدن استخوان‌های کف پا چیست ؟

• درد‌های غیر معمول در ناحیه کف پا
  • التهاب و تورم کف پا
  •  تغییر رنگ پوست پا ( این علامت در مراحل بسیار حاد در بیماران مشاهده می‌شود.)
  •  اختلال در راه رفتن به علت درد ناشی از کف پا
  •  متورم بودن مفصل مچ پا
  •  در شرایط حاد در صورت عدم درمان بافت نکروزی عفونت کرده که در این حالت علائمی نظیر : درد و تب، لزر در بیمار بسیار مشهود است.

سایرمطالب: معرفی بهترین دکتر پی ار پی در شیراز

روش‌های تشخیصی بیماری فرایبرگ یا سیاه شدن استخوان‌های کف پا

• معاینات بالینی : در این نوع از روش‌های تشخیصی پزشک معالج با کمک معاینات فیزیکی نظیر: حرکت دادن پا یا فشار دادن کف پا به شکل تقریبی میزان آسیب وارد شده به استخوان‌های کف پا را متوجه می‌شود.
  •  تهیه عکس ام ار ای یا  X Ray  : یکی از روش‌های بسیار رایج که پزشکان به کمک آن می‌توانند بیماری فرایبرگ و میزان آسیب یا تخریب حاصل از آن را تشخیص دهند تهیه عکس از استخوان‌های کف پا می‌باشد، همچنین در اغلب موارد پزشک معالج برای تحت کنترل داشتن فرایند بیماری، سرعت تخریب بافت و بررسی میزان تاثیرات دارویی، به شکل دوره‌ای از استخوان‌های کف پای بیمار عکس تهیه می‌کند.

روش‌های درمان بیماری فرایبرگ یا سیاه شدن استخوان‌های کف پا

درمان بیماری فرایبرگ بسته به اینکه در کدام مرحله تشخیص و شناسایی شود متفاوت است اما به شکل کلی نوع درمان این بیماری در دو مرحله طبقه بندی می‌شود که عبارتند از :

•  مراحل اولیه : هنگامی که این بیماری در مراحل اولیه شناسایی شود، پزشک معالج برای کاهش التهاب  و نکروز استخوانی یکسری داروهای ضد التهابی نظیر : ایبوپروفن را به همراه عصا جهت کاهش فشار به استخوان‌های کف پا برای بیمار با توجه به اینکه مقدار آسیب چقدر است به مدت 4 الی 6 هفته تجویز می‌کند.
  •  مراحل حاد یا ثانویه : اگر التهاب بافت استخوانی بسیار زیادتر از حد طبیعی باشد و مقدار آسیب و نکروز سلولی آن بیش از حد بوده باشد، بیمار باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد در این حالت پزشک معالج قسمت‌های نکروز شده و آسیب دیده‌ی بافت استخوانی را خارج کرده و از پروتز برای ترمیم بافت استخوانی استفاده می‌کند.

سایرمطالب: معرفی بهترین دکتر جراح رباط صلیبی در شیراز

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

همانطور که گفتیم فرایبرگ یا سیاه شدن استخوان‌های کف پا، یک بیماری نکروزی است که می‌تواند منجر به عفونت و در صورت عدم درمان حتی در موارد حاد منجر به قطع عضو گردد بنابراین تشخیص به موقع و درمان سیاه شدن کف پا در شیراز توسط یک متخصص ارتوپد می‌تواند از بروز عوارض جدی آن جلوگیری کند.